خلاصة:
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش امنیت هیجانی بر بهزیستی ذهنی زنان متأهل شهر اصفهان میباشد. این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری، شامل کلیه زنان متأهل مراجعهکننده به یکی از فرهنگسراهای شهر اصفهان با حداقل یکسال زندگی مشترک و نمونه در این پژوهش 40 نفر از بانوان متأهل بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارش گردیدند. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در پژوهش عبارت بود از پرسشنامه بهزیستی ذهنی. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس انجام پذیرفت. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که آموزش امنیت هیجانی بر بهزیستی ذهنی زنان در مرحله پسآزمون تأثیر معناداری نداشته است، اما آموزش امنیت هیجانی بر دو بعد از ابعاد بهزیستی ذهنی شامل اراده و روانرنجوری به صورت معناداری اثرگذار بوده است و در دو بعد سرزندگی و استرس- افسردگی تأثیر معناداری نداشته است. بنابراین، میتوان گفت آموزش امنیت هیجانی در جهت بهبود دو بعد از ابعاد بهزیستی ذهنی شامل اراده و وانرنجوری مؤثر میباشد. این پژوهش با هدف اصلی تبیین مولفه های معنویت سازمانی برای تدوین چارچوب ادراکی مطلوب از آن برای منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارمندان و استادان منطقه سیزده دانشگاه ازاد اسلامی تشکیل می دهند. حجم نمونه آماری این پژوهش از طریق جدول تعیین حجم نمونه که موسوم به جدول مورگان می باشد به تعداد 351 نفر به ترتیب 200 نفر کارمند و 151 نفر هیأت علمی، طبق شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. در این پژوهش از روش تحقیق میدانی (پیمایشی) و از شیوه های تجزیه و تحلیل توصیفی از جمله آماره ها و از شیوه های تجزیه و تحلیل استنباطی از جمله آزمون کایزر مایر الکین و آزمون کرویت بارتلت آزمون تحلیل عاملی، تکنیک چرخش واریماکس و به طور کلی از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته معنویت سازمانی با ضریب پایایی 93/0 و با روایی تأیید شده از طریق نظر متخصصان می باشد. در این پژوهش هفت عامل به عنوان مؤلفه های اساسی معنویت سازمانی مورد شناسایی واقع گردید که به ترتیب اهمیت عبارتند از: 1-خودآگاهی برتر 2- احساس معنا در کار 3- همسویی با ارزشهای سازمان 4-رهبری فراخود 5- احساس همبستگی 6-آگاهی متعالی 7-تفکر وجودی انتقادی که مجموعا 98 درصد از کل واریانس سازه معنویت سازمانی را تبیین می نمایند .
ملخص الجهاز:
"مدل امنیت هیجانی مدعی است کاهش امنیت هیجانی زوجین بر عواطف آنها تأثیر میگذارد و از آن جایی که برخی از تحقیقات نشان میدهد که زنان سطوح بالاتری از عواطف مثبت و منفی را نسبت به مردان نشان میدهند (برای مثال ادینگتون و شومن 5 ، 2004)، در این پژوهش، مشاوره مبتنی بر آموزش امنیت هیجانی به عنوان یک روش مداخلهای مورد بررسی قرار گرفته است تا مشخص شود آیا تمرکز بر تهدیداتی که زنان متأهل در رابطه زناشویی ادراک میکنند، آموزش در جهت نحوهی واکنش به این تهدیدات و به کارگیری مهارتهای مربوط به افزایش دلبستگی سالم، می تواند در بهبود بهزیستی ذهنی و عواطف گزارش شده از سوی آنان تأثیرگذار باشد یا خیر.
جدول 12: نتایج آزمون کواریانس در مورد تأثیر آموزش امنیت هیجانی بر ابعاد بهزیستی ذهنی گروه آزمایش شاخص منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F معناداری حجم اثر توان آماری عضویت گروهی سرزندگی 04/0 1 04/0 22/0 64/0 01/0 07/0 اراده 56/0 1 56/0 03/4 05/0 11/0 50/0 عاطفه مثبت 70/0 1 70/0 32/1 26/0 04/0 20/0 روانرنجوری 20/1 1 20/1 19/6 01/0 16/0 68/0 استرس-افسردگی 34/0 1 34/0 05/1 31/0 03/0 17/0 عاطفه منفی 29/3 1 29/3 13/4 05/0 11/0 51/0 با توجه به مندرجات جدول(12) با حذف تأثیر نمرات پیشآزمون، تفاوت بین میانگینهای نمرات پسآزمون در ابعاد اراده و روانرنجوری، در دو گروه آزمایش و گواه معنیدار است (05/0P<) و لذا آموزش امنیت هیجانی بر این حیطهها تأثیر داشته است.
مطابق با مدل امنیت هیجانی، تقویت دلبستگی احساس مورد توجه واقع شدن را در فرد ایجاد میکند و تقویت عزت نفس نیز احساس ارزشمندی، خودتسلط یابی و -Suh -Smith - Ryan & Deci - Self- determination رضایت شخصی را برمی انگیزاند(کترال،2007) و این عوامل میتواند بر افزایش اراده و پشتکار فرد تأثیرگذار باشد و آموزش امنیت هیجانی توانسته است از طریق فراهم کردن چنین زمینهای، بر این بعد از بهزیستی ذهنی مؤثر باشد."