خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش،بررسی نقش و ساختار انگیزش در یادگیری زبان خارجی، در راستای معرفی مدل پردازش اطلاعات به عنوان رویکرد و مقیاسی نو در سنجش انگیزش زبان خارجی است. به این منظور 250 تن از کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزش زبان انگلیسی در شرکت پایانههای نفتی ایران که با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، به پرسشنامة محققساخته که بر اساس مدل برگرفته تدوین شده بود، پاسخ دادند. در این پژوهش، برای روایی آزمون از روایی محتوایی، برای پایایی از آلفای کرونباخ، و برای تحلیل دادهها از آزمون تیتکنمونهای استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد؛ مقدار تی بهدست آمده برای مراحل سهگانة مدل پردازش اطلاعات معنیدار است. طبق یافتههای این تحقیق، شرکتکنندگان در مرحلة درونداد از سطح انگیزش بالا، در مرحلة پردازش مرکزی از سطح انگیزشی متوسط، و در مرحلة برونداد از انگیزش کمی در یادگیری زبان خارجی برخوردار بودهاند.
The aim of this study is to investigate the role and structure of motivation in learning a foreign language in order to introduce the model ofinformation processing as a new approach and scale to evaluate themotivation of foreign languages. For this purpose،two hundred and fifty participant employees ofthe Iranian Oil Terminals Company enrolled in the English language training courses were selected by using Morgan''s table and the random sampling methods. These participants answered the researcher''s questionnaire، which was based on the mentioned model. In this study،content validity was used to test validity،Cronbachs alpha coefficient to test perpetuity and one sample T-test for data analyzing. The results of the analysis showed that the Tvalue obtained for triple stages of Information Processing Model is significant. According to the results of this research participants have desirable motivation in input stage،medium level in the central processing stage and little motivation for learning a foreign language in output stage.
ملخص الجهاز:
این مدل، نقش انگیزش را در فرایند قبل ، حین و بعد از یادگیری زبان خـارجی بررسی کرده، و افزون بر چرایی ، چگونگی یادگیری را نیز تشریح می کند و بـا تلفیـق انگیـزش درونی و بیرونی در فراینـد یـادگیری زبـان، امکـان بازشناسـی مسـائل و مشـکلات انگیزشـی فراگیران را در یک پیوستار یادگیری ، از لحظة آغاز تا رسیدن به اهداف یادگیری زبـان هـدف، مشخص می کند.
در این تحقیق سعی شده است ، بطور مشخص به پرسش زیر پاسخ داده شود: - بر اساس مدل پردازش اطلاعـات، وضـعیت انگیزشـی شـرکت کننـدگان در دورههـای آموزش زبان انگلیسی ، در هر یک از مراحل درونداد، پردازش مرکزی و برونداد چگونه است ؟ بحث و بررسی مبانی نظری و پیش ة نی تحقیق انگیزش، یادگیری زبان خارجی و بزرگسالی اهمیت و نقش انگیزش در فراگیری زبان خـارجی /دوم در تحقیقـات بسـیاری بـه اثبـات رسیده است .
جدول ١: نظریات و مفاهیم کلیدی انگیزش در یادگیری زبان خارجی مفاهیم کلیدی , مثال فرهنگ پذیری (Acculturation) , شومان (١٩٧٨) کنترل عمل (Action control) , کول (١٩٩٤) انرژی قومی زبانی (Ethno linguistic vitality) , گیلز و بایرن (١٩٨٢) نظامهای پویا و پیچیده (Complex, dynamic systems) , لاسن و فریمن (٢٠٠٧) انگیزش یکپارچه ساز (Integrative motivation) , گاردنر (١٩٨٥) وضعیت بین المللی (International posture) , یاشیما و همکاران (٢٠٠٤) سرمایه گذاری (Investment) , نورتن (٢٠٠١) نظام خودانگیزشی زبان دوم (motivational self system L٢) , دورنی (٢٠٠٥) استقلال فراگیر (Learner autonomy) , یوشیدا (٢٠٠١) رویکردهای روانشناختی (Physiological approaches) , شومان و همکاران (٢٠٠٤) مدل پردازشی (Process Model) , دورنی و اوتو (١٩٩٨) خودتعیین کنندگی (Self-determination) , نولز (٢٠٠١) اعتمادبه نفس (Self-confidence) , کلمنت (١٩٨٦) تکالیف انگیزشی (Task motivation) , جولکن (٢٠٠١) تمایل به ارتباط (Willingness to communicate) , مک اینتار (٢٠٠٧) منبع : ٢ p ,(٢٠١٠) MacIntyre Et al اهمیت و نقش مدل پردازش اطلاعات در پهنة انگیزش و یادگیری زبان خارجی رویکردهای پردارش اطلاعات به این دلیل کـه بـه فراینـدهای دخیـل در انتخـاب رفتـار متمرکزند و تا حدودی با بسیاری از متغیرها و روابط مختلف که در بین این متغیرها می تواننـد به کار گرفته شوند، دقیق و سازگارند، در زمینة انگیزش می توانند سودمند باشند (شـلدون ٥٢).