خلاصة:
بیشک، شرکتهای دانشبنیان نقش مهمی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه ایفا میکنند. نوآوری و کارآفرینی در این شرکتها میتواند عامل مهمی برای توسعه پایدار آنها باشد. کارآفرینی سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر آن جایگاه ویژهای در تحقیقات امروزی دارد؛ از این رو این پژوهش به بررسی روابط میان بازارگرایی، کارآفرینی سازمانی و مهارت اجتماعی کارآفرینان در شرکتهای دانشبنیان میپردازد. این تحقیق بر حسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی و بر حسب روش جمعآوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. سازههای تحقیق در نمونه آماری مورد مطالعه با روش تحقیق توصیفی توصیف شدند. روابط بین سازههای تحقیق نیز از طریق روش تحقیق همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شد. با استفاده از پرسشنامه نظرات 240 نفر از کارآفرینان و مدیران شرکتهای دانشبنیان شهر تهران جمعآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمونهای مرتبط سنجیده و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد مهارت اجتماعی کارآفرینان بر بازارگرایی سازمانی تاثیر معنادار دارد ولی بر کارآفرینی سازمانی تأثیر معنادار ندارد؛ همچنین نتایج تحقیق نشان داد که سازة بازارگرایی بر کارآفرینی سازمانی شرکتهای دانشبنیان دارای تأثیر معنادار است.
Knowledge-based firms play a critical role in economics of developing countries. Innovation and entrepreneurship are two important factors for sustainable development of these firms. Corporate entrepreneurship and recognizing factors impacting them have become important in recent years. The purpose of this paper is to examine the relations between corporate entrepreneurship، market orientation and social skills among Iranian knowledge-based entrepreneurial organizations (KBEs). A total of 240 usable questionnaires were received from entrepreneurs and top managers. These were subjected to a structural equation modeling (SEM) analysis. The results show that social skills positively affect market orientation، and market orientation influences corporate entrepreneurship but the effect of social skill on corporate entrepreneurship was not significant.
ملخص الجهاز:
با توجه به اهمیت این شرکت ها و عوامل تأثیرگذار بر نوآوری و توسعۀ آن ها، در این تحقیق به بررسی رابطۀ بین عامل بسیار مهم بازارگرایی سازمانی و همچنین مهارت اجتماعی، که یکی از ابعاد تأثیرگذار ویژگیهای کارآفرینان این شرکت هاست ، با عامل مهم کارآفرینی سازمانی، که بیشک یکی از معیارهای تعیین کنندة توسعۀ شرکت های دانش بنیان است ، پرداخته شده است .
مهارت اجتماعی و کارآفرینی سازمانی تحقیقات کارآفرینی پیشنهاد میکنند که دسترسی به اطلاعات اغلب عاملی تعیین کننده و مهم برای موفقیت کسب وکارهای پرخطر است (٢٠٠٠ ,Shane)؛ افزون بر این شواهد موجود نشان میدهند که دسترسی به اطلاعات مربوط عاملی کلیدی در عملکرد شرکت های مخاطره پذیر نوپا در سراسر فرایند کارآفرینیشان است (٢٠٠٦ ,Baron).
اگرچه برای کسب مداوم اطلاعات راه های زیادی وجود دارد، شواهد نشان میدهند که شبکه های اجتماعی کارآفرینان در این زمینه نقشی اساسی ایفا میکنند؛ به همین دلیل گسترة کیفیت ارتباطات کارآفرینان با افراد دیگر به شدت بر دستیابی به اطلاعات مورد نیاز تأثیر گذار است ( ,Gregg &Sedikides ٢٠٠٣).
از حیث اهمیت تحقیق باید عنوان کرد که مطالعۀ صورت گرفته اولین تحقیقی است که در ایران به بررسی رابطۀ دو عامل مهم رشد در شرکت های دانش بنیان یعنی بازارگرایی و کارآفرینی سازمانی پرداخته است ؛ همچنین از بین ویژگیهای کارآفرینان در تحقیقات صورت گرفته به سازة مهارت اجتماعی کمتر توجه شده است .
(2005), "The effects of business operation mode on market orientation, learning orientation and innovativeness", Industrial Management & Data Systems, Vol. 105 No. 3, pp.