خلاصة:
تذکرههای ادبی، یکی از مهمترین منابع تحقیقی در حوزة زبان و ادبیات فارسی و حتی مباحث اجتماعی و تاریخیاند که در سطح معمول خود، ساختی دستورمند و معیارین دارند. البته این معیارها بسیار ظریف و پنهانطورند و ساحات معنی تا صورت را شامل میشوند. در واقع تذکرهنویس بر اساس قواعد نانوشتة پنهان، باید اثری را فراهم آورد که از حیث موضوع و مضمون، انشا و لحن و حتی تدوین و تبویب کتاب، اصولمند باشد، وگرنه آن اثر با همة فواید محتملش، زیر چوبه و کوبة ناقدان و حریفان، خرد و خاکستر میشود. نگارنده در این مجال سعی دارد تا در کنار بازشناخت معیارها و سازههای تذکرهها بهعنوان یک گونة ادبی، همچنین به ردهبندی انواع موجود آنها دست یازد.
Tazkares (anthologies), besides being one of the most basic research sources in literary sciences and being among original historical cultural sources, have generally artistic values due to their literary content and skill of their authors. Moreover, since they are sequential sources and under the influence of previous works, they also follow explicit and implicit criteria and patterns which sometimes promote them even to the level of a genre. Finding structural criteria and generic patterns of Tazkares is not an easy task because the nature of literary Tazkares is to some extent non-literary and overlaps with history and other human sciences and always wants to return to its main non-literary origins.
On the other hand, since poetry and literature have been super-media in the classic world and consequently various groups of people in different periods liked them, an enormous fair of them has come into existence throughout time which has had different color and description for its customers and visitors. This matter creates many problems in the so-called literary decadence period. Due to this, generic criteria of Tazkares either remained unknown or were forgotten after the appearance of non-poets. At this point, the researcher faces contradictions repeatedly because he cannot eliminate such instances, on the one hand, and cannot gain theoretical coherence by considering them, on the other. Thus, the best possible solution is to consider separate validity for each research example and, indeed, consider prototypical and standard examples as the base of research and evaluate weaker examples as indication or extension of the main issue.
Assuming that constituents of a genre, from the most trivial and secondary to the main ones, can be studied regarding form, content and presentation, literary Tazkares can be explored as following: regarding the form, elements such as order and organization, volume, independence, literary aspect and shape can be investigated; regarding the content, macro factors like title of the work and its chapters, preface and examples, subject, tone, originality and accuracy can be studied. Accordingly, there are detailed and brief Tazkares (with regard to volume), independent and implicit Tazkares (regarding independence), simple, elaborated and poetic Tazkares (with regard to literary aspect), and plain and illustrated Tazkares (with regard to shape). If content is considered, Tazkares are classified into general and exclusive (regarding inclusion), parodied and serious (regarding tone), research-critical, Talkhisi, Montahel, Motarjam and Zeili (regarding originality). The criterion of presentation is mostly influential in the process of generic evolution and transformation.
ملخص الجهاز:
"مثلا بسیار پیشتر از پدید آمدن تذکرههای تحقیقی - که ضمن تلاششان برای حفظ ساختار سنتی تذکرهنویسی، از لفاظی و عبارتپردازی و بیحسابگویی پرهیز داشتند و روش آنها نیز متکی بر منابع اصیل مانند آثار شعرا و نیز نقل ناقدانة اطلاعات تذکرههای پیشین با استدلال های علمی ادبی و تاریخی24 بود- بعضی تذکرهنویسان قدیم هم بودند که در باب شرح احوال شعرای همروزگارشان و نقل شواهد شعریشان دقتهای تاریخی و ادبی و تحقیقی لازم به خرج میدادند؛ مثلا کسی مثل تقیالدین کاشی برای نقل احوال و شواهد یک شاعر با تمام بزرگان و ادبای ایران و هند مکاتبه داشت و حتی از کاشان گاه مجبور به سفر میشد تا احیانا به دیوانی دسترسی یابد؛ چنانکه در جایی میگوید: «اما در زمستانی که این کم بضاعت به دارالسلطنة صفاهان رفته بود و در آن خطة دلپذیر به جهت جمع اشعار اقامت ساخته، خیال مطالعة دیوان مشارالیه [میر شجاعالدین محمود خلیفه] در خاطر افتاد که غزلی چند از آن انتخاب نموده، این خلاصه [تذکرة خلاصةالاشعار] را زینت دهم.
انتحال به طور عام در بخشهای قدمایی تذکرهها، چه شرح احوال و چه شواهد شعری، مشهود و امری بدیهی است؛ اما تذکرههای منتحل عموما آن دسته کتابهایی هستند که طرح و محتواشان از کتابی دیگر باشد و سارق تنها چیزهایی ظاهری از خود بدان افزوده است؛ برای مثال تذکرة ریاضالشعرا با همة انکارش نسبت به عرفات، بسیار وامدار و حتی به عنفگیرندة مکرر مطالب اوست؛ مثلا در ذیل ترجمة شرف بافقی حدود ده سطر در تعریف و ستایش وی نوشته است ولی نتوانسته یک شاهد جز شواهد عرفات نقل کند (رک."