خلاصة:
صنعت گردشگری و مسافرت یکی از بزرگ ترین و پویاترین صنایع در اقتصاد جهانی امروز است؛ در حالی که ورزش نیز به عنوان یک صنعت مهم در بخش اوقات فراغت مطرح است. ورزش بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ است و اغلب آن را به طور جداگانه بررسی می نمایند؛ اما رابطة آن با گردشگری ناگسستنی است. بنابراین، هدف از تحقیق حاضر ارائة راهکارهای توسعة توریسم ورزشی در استان همدان بود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش شامل کارشناسان صنعت گردشگری، کارشناسان ورزشی و گردشگران استان همدان بودند. در نهایت 127 نفر به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط گروهی از صاحب نظران مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. برای محاسبة پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (908/0=α). برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل عاملی با چرخش متعامد استفاده شد. براساس تحلیل عاملی، هفت عامل میزبانی رویداد، تسهیلات گردشگری، فعالیت های تفریحی، زیرساخت ها، طبیعت گردی، تبلیغات و چشم اندازهای طبیعی به عنوان مؤلفه های مؤثر در گردشگری ورزشی شناسایی شدند. نتایج نشان داد «زیرساخت ها» با میانگین 16/0±17/4 با اهمیـت ترین و «طبیعت گردی» با میانگین 07/0± 56/3 کم اهمیت ترین عامل های شناسایی شده از نظر پاسخ دهندگان می باشند.
The travel and tourism industry is one of the largest and most dynamic industries in today’s global economy، whereas sport is also an important industry in the leisure sector. Sport is an integral part of all culture and often viewed as a separate activity، but it is inextricably related to tourism. Therefore، the purpose of this study was to introduce the solutions for development of sports tourism in Hamadan province. The method of the research was descriptive –correlation. The population was the experts in tourism and sport and tourists of Hamadan province respectively. One hundred twenty-seven subjects were selected as statistical sample by stratified random sampling. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The content and face validity of the questionnaire was confirmed by a panel of expert. Cronbach’s alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire(α=0.908). Factor analysis، with a varimax rotation was used to analyze the data. The variables were classified into seven categories: hosting the event، facilities for tourism، outdoor activities، infrastructure، ecotourism، advertisement and natural landscapes. The results showed that the most important factor is “infrastructure (4.17±0.16)” and the least important factor is “ecotourism (3.56±0.07)”.
ملخص الجهاز:
راهکارهاي توسعۀ توريسم ورزشي در استان همدان رضا اندام ١*، علياکبر آقايي ٢، مهرداد عنبريان ٣، علي پارساجو٤ چکـيده تاريخ دريافت : ٩٢/٥/١٢ تاريخ تصويب : ٩٢/٨/٢٨ صنعت گردشگري و مسافرت يکي از بزرگ ترين و پوياترين صنايع در اقتصاد جهاني امروز است ؛ در حاليکه ورزش نيز بـه عنـوان يـک صـنعت مهـم در بخش اوقات فراغت مطرح است .
Scree test / شکل ١: نمودار اسکري مربوط به گويه هاي گردشگري ورزشي استان همدان در اين آزمون ، نموداري از ارزش هاي ويژه و مؤلفه هاي اصلي تشکيل ميشود و نقطۀ پرش براي چرخش و تعيين تعداد عامل ها جايي است که شيب خط تغيير ميکند (کلاين ، ١٣٨٠).
جدول ٥: فهرست با اهميت ترين و کم اهميت ترين عوامل مؤثر بر توسعۀ گردشگري ورزشي عوامل تعداد گويه انحراف استاندارد ± ميانگين 1 زيرساخت ها 7 4/17±0/16 1 2 ميزباني رويداد 6 4/02±0/17 2 ٣ تسهيلات گردشگري 6 3/99±0/08 3 4 تبليغات 5 3/93±0/10 4 ٥ فعاليت هاي تفريحي 6 3/78±0/10 5 ٦ چشم اندازهاي طبيعي 6 3/76±0/31 6 7 طبيعت گردي 4 3/56±0/07 7 براساس يافته ها، از نظر پاسخ دهندگان عامل زيرساخت ها با ميانگين ٤/١٧ و ميزباني رويدادهاي ورزشي با ميانگين ٤/٠٢، بااهميت ترين عواملي است که باعث توسعۀ گردشگري ورزشي استان همدان ميشود.
بحث و نتيجه گيري يافته هاي حاصل از اين پژوهش منجر به شناسايي مؤلفه هاي توسعۀ گردشگري ورزشي استان همدان شد که با انجام تحليل عاملي ٤٠ متغير در ٧ عامل اصلي دسته بندي گرديد.