خلاصة:
با وجود گسترش جهانی کارآفرینی زنان» آنها هنوز با چالشهای اساسی مواجهند که یکی از دلایل اصلی این چالشها در شبکههای آنها نهفته است. شواهد موجود ببانگر تفاوت شبکهسازی زنان و مردان کا رآفرین و تا حدی ضعف آنها در ایجاد و حفظ شبکههای کا رآفرینی است. این مقاله با هدف بررسی پوبایی نقش شبکهة اجتماعی زنان کار آفرین در گذر از مرحلة نوپایی به تثیت» از روش تحقیتق کیفی از نوع اکتشافی در جامعة آماری زنان کارآفرین صادرکنندة کالا و خدمات شهر تهران با عمر کسبوکار حداقل ۵سال استفاده کرده است. نتایج تحلیل دادههای حاصل از ۱۰ مصاحبة نیمه ساختاریافته نشان میدهد مهم ترین نقش شبکة اجتماعی» ایجاد دسترسی به فرصتهاء اطلاعات و منابع است که در گذر از مرحلة نوپایی به تثبیت» پررنگتر نیز میشود» در حالی که نقشایجاد انگیزه و حمایت» در گذر از نوپایی به تثیت» کمرنگ میشود. بیان ماهیت شبکههای زنان کارآفرین و پویایی آن در مراحل مختلف عمر کسبوکار کمکی است برای رسیدن به چرابی ضعف شبکههای زنان کارآفرین و چالشهایی که زنان کار آفرین با آن رو به رو هستند. این نتایج به سیاست گذاران کمک میکند سیاستهایی در جهت اصلاح و تقوبت شبکههای اجتماعی زنان کارآفرین و ارائة حمایتهای مورد نیاز آنها تدوین کنند.
The ability to develop and maintain an effective network is one of the entrepreneurial competencies. Despite recognition of the value of networking، there has been little research into the networks of female entrepreneurs. Current evidences indicate the differences between men and women’s networking and in part، women’s weakness to creat and maintain entrepreneurial networking compared to that on men. Considering that a majority of previous researches have seen social network as a static not dynamic object، this article aims at studing the dynamics of the role of female entrepreneurs’ social network at different stages of the business life cycle including new and stablished businesses. This article presents findings drawing upon qualitative research conducted in Tehran، Iran، through 10 semi-structured interviews among female entrepreneurs who export goods and services and their businesses are at least 5 years old to make sure they have experienced both new and established business. The findings showed providing access to opportunities، information and resources is the most important role of social network for Iranian female entrepreneurs in both new and stablished businesses.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر، در پی پوشش این کمبودها، بـه بررسـی شـبکۀ اجتمـاعی زنـان کـارآفرین به طور خاص پرداخته است ، در حالی کـه شـبکه را بـه صـورت پویـا در نظـر گرفتـه اسـت ؛ بـه عبارتی دیگر، شبکه را در مراحل مختلف چرخۀ عمر کسب وکار شامل مرحلۀ نوپایی و تثبیـت بررسی کرده است .
تبیین ماهیت شبکه های زنان کـارآفرین و تغییـرات آن در مراحـل مختلـف چرخـۀ عمـر کسب وکار رهنمـودی بـرای روشـن کـردن ضـعف هـا و توانـاییهـای شـبکۀ اجتمـاعی زنـان کارآفرین و چالش هایی است که زنان در مراحل مختلف بـا آن روبـه رو هسـتند و در نتیجـه یافتن این امر که در کدام مراحل چه کمک ها و حمایت هایی برای تقویت شبکۀ کارآفرینان زن لازم است .
بر این اساس این پژوهش به دنبال بررسی ماهیـت و پویـایی نقـش شـبکه هـای اجتمـاعی زنـان کارآفرین است ؛ بنابراین با توجه به آنچه مطرح شد، این پرسش مطـرح مـیشـود کـه نقـش شـبکۀ اجتماعی زنان کارآفرین در مرحلۀ تثبیت کسب وکار نسبت به مرحلۀ نوپایی چه تغییراتی میکند.
نتایج مصـاحبه هـای اکتشـافی بـا ده زن کـارآفرین دارای فعالیـت صادراتی نشان داد که از میان چهار نقش عمدة شبکۀ اجتماعی شامل حمایت و ایجاد انگیزه ، ارائـۀ مثال و الگوی نقش ، ارائۀ نظر و مشاوره های تخصصی و ایجاد دسترسی به فرصـت هـا، اطلاعـات و منابع ، نقش ارائه دهندة مثال و الگوی نقش موردی است که زنان کارآفرین ایرانی در مرحلۀ نوپایی از آن بیبهره اند و در مرحلۀ تثبیت نیز چندان به کار نمیآید.