خلاصة:
امروزه کارآفرینی سازمانی به سرعت در حال تبدیل شدن بـه یـک سـلاح قدرتمنـد بـرای بسیاری از سازمان ها به منظور ایجاد مزیت رقابتی می باشد. در همین راستا، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر هوش هیجانی مدیران بر کارآفرینی سازمانی با اثـر میـانجی گـری سـبک رهبـری و فرهنگ در شرکت گاز اصفهان انجـام شـده اسـت . ایـن تحقیـق از نـوع ، توصـیفی - همبسـتگی می باشد. جامعه ی آماری شامل مدیران و کارکنان شرکت گاز به تعداد ٨٢٩ نفر و حجم نمونـه با استفاده از جدول مورگان به تعـداد ٢٦٠ نفـر محاسـبه شـده و نمونـه گیـری بـه روش طبقـه ای متناسب با حجم جامعه بوده است . ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه ی ٦٠ سوالی محقق ساخته بوده که روایی آن به دو روش صوری و سازه و پایایی پرسـش نامـه بـا اسـتفاده از روش آلفـای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار ٢٢ Amos و به روش الگوسازی معادلات ساختاری انجام شده است . نتایج تحقیق نشان داد که هوش هیجانی مدیران بـه صـورت غیرمستقیم و از طریق اثر میانجی گری سبک رهبری و فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سـازمانی شرکت تاثیر دارد. همچنین هوش هیجانی مدیران در حد متوسط و سـبک رهبـری آنهـا از نـوع مبادله ای می باشد. شرکت گاز از نوع سازمان های بالقوه ی کارآفرین بـوده و فرهنـگ سـازمانی آن دربرگیرنده ی ویژگی های خلاقیت و نوآوری و خطرپذیری کم و نتیجه محوری بالا است .
ملخص الجهاز:
از طرفـی ، تحقیـق کاظمی و همکاران (١٣٩٠) نشان داد کـه مـدیران بـا سـبک رهبـری ٦ مشـارکتی ، بـا فـراهم آوردن محیط لازم به منظور کارآفرینان سازمانی و حاکم کردن فرهنگ مناسب در سازمان 1 Organization Entrepreneurship 2 Emotional Intelligence 3 Bar-on 4 Berice 5 Organizational culture 6 Leadership style و همچنین انجام حمایت بر ایجاد کارآفرینی سازمانی اثرگذار می باشد.
الگوهای ارایه شده هوش هیجانی نام الگو سال ابعاد هوش هیجانی الگوی توانایی سالووی و مایر٦ 2000 دریافت /استفاده / درک / اداره و مدیریت احساسات الگوی غیرشناختی بار آن 2005 درون فردی /میان فردی /سازگاری / مدیریت استرس / خوش بینی الگوی شایستگی گلمن 2004 خود آگاهی /خود تنظیمی /خود انگیزشی / هم دلی /مهارت اجتماعی الگوی برادبری و گریوز٧ 2004 خودآگاهی /خودمدیریتی / مهارت اجتماعی / مدیریت رابطه 1 Antonic & Hisrich 2 Kuratko & Hodgets 3 Yonggui & Xiao 4 Innovation 5 Self development 6 Salovey & Mayer 7 Beradberi & Gerioz در ایـن تحقیـق از الگـوی گلمـن (٢٠٠٤) بـه دلیـل جـامع بـودن و اسـتفاده ی بیشـتر در پژوهش های گذشته برای سنجش هوش هیجانی مدیران شرکت مورد مطالعه استفاده شد.
پژوهش های انجـام شـده توسـط گرکـان و همکـاران ١ (٢٠١١)، زمپتکـیس و همکـاران (٢٠٠٩) و بروندین و همکـاران ٢ (٢٠٠٧)، بـار آن (٢٠٠٥) و بریـک (٢٠٠٢)، عبـاس پـور و همکاران (١٣٩٠)، امیری (١٣٨٩)، کمالیان (١٣٨٨) و هادی زاده مقـدم و همکـاران (١٣٨٨) نشان داده است که هوش هیجانی بر شکل گیری تصمیم های کارآفرینانـه و ارتقـای کیفـی تصمیم های نوآورانه تاثیر مثبت و معناداری داشته و همچنین این پـژوهش هـا نشـان داد کـه مدیریت احساسات ، به طور مفید و اثرگذار موجب افزایش اعتماد متقابل ، وفاداری و تعهـد کارکنان خواهد شد و بهره وری سازمانی ، خلاقیت ، نوآوری بهبود می یابد.