خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش سازمانی و عملکرد مدیران مدارس متوسطه بود و جامعه آماری آن دبیران مدارس متوسطه شهر یزد در نظر گرفته شد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 285 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی و متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی و ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی (Albrecht,2003) و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران بوده است و هر دو پرسشنامه از پایایی بسیار بالایی برخوردار بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن دادهها، همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که رابطه مثبت و معنیداری بین هوش سازمانی و عملکرد مدیران (747/0= r و 01/0≥ p) وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که از بین مؤلفههای هوش سازمانی، مؤلفه "کاربرد دانش" بیشترین سهم را در تبیین عملکرد مدیران نشان میدهد (455/0= R2 و01/0≥ p) و همراه با سه مؤلفه دیگر هوش سازمانی (فشار عملکرد، روحیه و میل به تغییر) در مجموع قادر به پیش بینی 3/58 درصد از تغییرات واریانس مشترک متغیر عملکرد مدیران هستند (583/0= R2 و01/0≥ p). بنابراین سازمانهایی که به این مؤلفهها در فضای آموزشی توجه دارند، دارای استراتژی مناسبتری جهت جذب منابع انسانی توانمند و متخصص خواهند بود.
ملخص الجهاز:
هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون گـام بـه گـام نیـز نشـان داد کـه از بـین مؤلفه های هوش سازمانی، مؤلفه "کاربرد دانش " بیش ترین سهم را در تبیین عملکرد مدیران نشـان میدهد (٠/٤٥٥= R٢ و٠/٠١≤ p) و همراه با سه مؤلفه دیگر هوش سازمانی (فشار عملکرد، روحیه و میل به تغییر) در مجموع قادر به پـیش بینـی ٥٨/٣ درصـد از تغییـرات واریـانس مشـترک متغیـر عملکرد مدیران هستند (٠/٥٨٣= R٢ و٠/٠١≤ p).
هم چنین یافته های پژوهش خسـروی زاده و همکاران (٢٠٠٨ ,et al &Khosravavizadeh )، نیز نشان داد که بین مؤلفه های تعهد سـازمانی بـا عملکرد مدیران رابطه معنی داری وجود دارد.
ابزری و ستاری قهفرخی نیز در پژوهشی رابطه بین زیر سیستم مدیریت دانش و هوش سازمانی و مؤلفه های آن در شرکت ذوب آهن اصفهان را مورد بررسی قرار داده و نشان دادند که بین زیر سیسـتم مـدیریت دانـش و تمـامی مؤلفه های هوش سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و از بین مؤلفه های هـوش سـازمانی، سرنوشت مشترک، کاربرد دانش و اتحاد و توافق ، قادر به پیش بینی معنی دار زیر سیستم مـدیریت دانش در سازمان یادگیرنده هسـتند (٢٠٠٨,Sattrighahfarokhi &Abzari ).
بر این اساس مدل تحلیلی زیر به عنوان چارچوب نظری تحقیـق معرفـی مـی- شود: بنابراین هدف کلی پژوهش حاضر "بررسی رابطه بین هوش سازمانی و عملکرد مدیران مـدارس متوسطه شهر یزد" است .
غلامـی و همکـاران (٢٠١٠,et al &Gholami )، در پژوهشـی نشـان دادند که بین هوش سازمانی کل با عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه هـای گرمسـار رابطـه معنی داری وجود ندارد، که این یافته با نتایج حاصل از این پژوهش مغایرت دارد.