خلاصة:
پژوهش حاضر ضمن بررسی ویژگیهای اقتصادی– اجتماعی اعضا و مدیران تعاونیهای روستایی شهرستان ارومیه در سال92، شاخصهای سنجش کیفیت خدمات و عوامل موثر بر آن را شناسایی و میزان عوامل موثر بر کیفیت خدمات تعاونیهای روستایی را از دیدگاه اعضا را اندازهگیری نموده است. جامعه آماری تحقیق 86 هزارعضو24 شرکت تعاونی روستایی شهرستان ارومیه و 35 نفراعضای هیئت مدیره تعاونیهای نمونه مورد مطالعه است. برآورد حجم نمونه به وسیله جدول مورگان تعیین شد. جامعه نمونه با استفاده از روش نمونهگیری دومرحلهای انتخاب شد. در مرحله اول پنج تعاونی روستایی در جهات مختلف جغرافیایی انتخاب و سپس حجم نمونه از اعضای پنج تعاونی با روش انتساب متناسب به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شد. ابزارگرداوری دادهها، پرسشنامه استاندارد سرکوال برای اعضا و پرسشنامه ارزیابی فعالیت تعاونیها برای اعضا هیئتمدیره بود. بعد از تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از اعضا و هیئت مدیرهتعاونیهای روستایی ارومیه با نرم افزارspss و استفاده از آمار توصیفی و به کارگیری مدل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نتیجه گرفته شدکه متغیرهای مستقل درآمد، میزان زمین، سن، سابقه و سطح تحصیلات هیاتمدیره و کارکنان با رضایت اعضا از کیفیت خدمات تعاونیهای روستایی به عنوان متغیر وابسته رابطه دارد و87 درصد تغییرات آن را پیشبینی مینماید. از دیدگاه اعضا، بیشترین میانگین نمره به عامل تضمین و کمترین میانگین نمره به عوامل ملموس اختصاص یافته است. براساس یافتههای این پژوهش همبستگی معنیداری بین میزان مشارکت و کیفیت خدمات کل و همچنین میزان مشارکت و ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات دیده می شود. در این تحقیق همبستگی بین سطح تحصیلات هیئت مدیره و کیفیت خدمات و نیز تفاوت کیفیت خدمات بین تعاونیهای روستایی مورد مطالعه اثبات شد.
ملخص الجهاز:
"بعد از تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از اعضا و هیئت مدیرهتعاونیهای روستایی ارومیه با نرم افزارspss و استفاده از آمار توصیفی و به کارگیری مدل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نتیجه گرفته شدکه متغیرهای مستقل درآمد، میزان - کارشناس ارشد توسعه روستایی، سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی - دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز -کارشناس ارشد برنامه ریزی روستایی، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران زمین، سن، سابقه و سطح تحصیلات هیاتمدیره و کارکنان با رضایت اعضا از کیفیت خدمات تعاونیهای روستایی به عنوان متغیر وابسته رابطه دارد و87 درصد تغییرات آن را پیشبینی مینماید.
پیشینه تحقیق - مهری (1390)، در پژوهشی با عنوان «بررسی میزان رضایت کشاورزان از فعالیتهای شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان آذربایجان شرقی و عوامل موثر بر آن»که با روش رگرسیون گام به گام انجام داد، نتایج حاکی از آن بود که 72 درصد تغییرات واریانس متغیر وابسته (رضایتمندی کشاورزان) را متغیرهای اطمینانخاطر، پاسخگویی و اعتماد از ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات سرکوآل و متغیرهای مستقل توانمندی و تجربه کارشناسان، کیفیت خدمات ارائه شده، افزایش محصول، فاصله شرکت، آگاهی از خدمات شرکتها و علاقه کشاورز برای مراجعه به شرکت و مهارت کارشناسان تبیین میکند.
جدول 15- میانگین کیفیت خدمات تعاونیهای روستایی مورد مطالعه (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری با توجه به سابقه طولانی تعاونیهای روستایی در شهرستان ارومیه، هدف تحقیق سنجش کیفیت خدمات این شرکتها از نظر اعضا و شناسایی عوامل موثر بر آن بود، تا با توجه به نتیجه تحقیق ضمن ارزیابی عملکرد تعاونیها از نظر اعضا، راهکارهای مناسب برای ارتقای سطح کیفیت خدمات در ابعاد مختلف به اعضای تعاونی و افزایش میزان رضایت آنان از تعاونی شناسایی و در اختیار مسئولین ذیربط قرار گیرد."