خلاصة:
اعتقاد به اصلاح عقاید و نحوه معاش انسان در عصر ظهور منجی موعود مستند به آیات قرآن کریـم و روایات فراوانی از معصـومین (ع) است .بهره گیـری از سیاق آیات اظهار که آیات مرتبط با ظهور منجی می باشند و تـوجه به دلالت های این سیاق ها و سیاق های مرتبط با آنها این حقیقت را تبیین می سازد که غلبه و سیطره کامل دین الهی،غایت ارسال رسول خاتم (ص) و به تبع آن غایت ارسال رسل الهی می باشد.غلبه دین الهی نیز به تحقق تـوحید حقیقی و بی شائبه و نیز حاکمـیـت عدالت اجتماعی و بـرقراری امنیت همه جانبه در حیات انسان می انجامد که بـر اساس آیات قرآن کریم همه این مختصات تحقق یافته در زمان ظهور،در حقیقت تحقق یافتن آرمان های همه پیامبران الهی می باشد.
ملخص الجهاز:
١١ توجه به سياق آيات «يريدون أن يطفئوا نور الله بأفواههم ويأبي الله إلا أن يتم نوره ولو کره الکافرون *هو الذي أرسل رسوله بالهدي ودين الحق ليظهره علي الدين کله ولو کره المشرکون ( التوبة ، ٩/ ٣٢-٣٣) روشن مي سازد که نقطهْ ثقل کلام،تعابير «نور الله و «دين الحق ( و نيز تقابل کافرين و مشرکين با آن و تعلق ارادهْ الهي بر اتمام نور و اظهار دين است که اين جز در غلبه و سيطرهْ دين حق معنا نمي يابد آنچنان که علامه طباطبايي (ره )،با تأکيد بر سياق آيات ،مرجع ضمير را فقط ئدين الحق ( به معناي دين اسلام دانسته و معتقد است که معناي غلبه رسول بر دشمنان و تعليم همهْ معالم دين به آن حضرت ،معنايي بسيار بعيد از سياق است ١٢.
اين تقـارن که ميان استخلاف و بـه ارث بردن زمين تـوسط مؤمنين در اين سياق از آيات وجود دارد، در آيهْ ٥٥ سورهْ نور با ضرب آهنگي قاطع و نويد بخش دربارهْ دين مرضي خداوند «ورضيت لکم الإسلام دينا(المائدة،٣/٥) مطرح شده و غايت آن با قيد مؤکد«تمکين به معناي استقـرار همراه با ثبات و استحکام و قـدرت بيان شده اسـت ٢٦: «وعد الله الذين آمنوا منکم وعملوا الصالحات ليستخلفنهم فأ الأرض کما استخلف الذين من قبلهم وليمکنن لهم دينهم الذي ارتضي لهم وليبدلنهم من بعد خوفهم أمنا يعبدوننأ لا يشرکون بأ شيئا(النور،٢٤ / ٥٥).