خلاصة:
شرکت های بیمه از مهمترین نهادهای اقتصادی هر کشوری و پشتیبانی کننده سایر نهادهای اقتصادیاند و عملکرد مناسب آنها نقش مؤثری در رونق اقتصاد دارد. شرکت های بیمه برای دستیابی به عملکردی قوی و مؤثر باید از محیط، عملکرد رقبا و عملکرد خود آگاه باشند و اقدامهای لازم را با توجه به این آگاهی انجام دهند. در این پژوهش، عملکرد شرکت های بیمه ایرانی طی سالهای 1387، 1388 و 1389 ارزیابی شده است. وزن هر شاخص با استفاده از روش انتروپی شانون تعیین شد. سپس، شرکت های بیمه با استفاده از چهار روش تصمیم گیری چندشاخصه شامل SAW، TOPSIS، VIKOR و تخصیص خطی رتبه بندی شدهاند. نتایج حاصل از اجرای روش های مختلف با استفاده از روش کپلند ترکیب شده است. نتایج نشان داد بیمه ایران بهترین عملکرد را طی این سالها داشته است.
Insurance companies are important economic institutions in each country and support other economic institutions and good performance of them has an effective role in economic boom. Insurance companies to achieve strong and effective performance must be aware of the environment، the competitor and their performance and carry out necessary actions with regard to this information. In this study، the performance of insurance companies in Iran during 2007-2009 has been evaluated. The weight of each index has been determined using Shannon entropy and then insurance companies have been ranked using four methods of multi attribute decision making including SAW، TOPSIS، VIKOR and LA. The results of the different methods have been combined using Copeland method. The results showed that Iran insurance company has had the best performance during these years.
ملخص الجهاز:
امیری ، مظلومی و حجازی (١٣٩٠)، در پژوهشی به نـام «کـاربرد کـارت امتیـازی متـوازن و ویکور در رتبه بندی شرکت های بیمه » با استفاده از روش کارت امتیـازی متـوازن ، شـاخص هـای ارزیابی عملکرد بیمه ها را استخراج و عملکرد آن ها را با توجه به شاخص هـای اسـتخراج شـده در بین سال های ١٣٨٤ تا ١٣٨٦ ارزیابی کردند و با استفاده از روش VIKOR به رتبـه بنـدی آن هـا پرداخته اند.
در این پژوهش از ٢٧ شاخص در قالب چهار وجه مدل امتیازی متوازن بـرای ارزیـابی عملکرد شرکت های بیمه و از روش آنتروپی شانون و نظر خبرگان برای وزن دهی به شـاخص هـا استفاده شده است .
همچنـین ، در گـزارش دیگـری بـا عنـوان «شاخص های ارزیابی عملکرد بـازار بیمـة کشـور در سـال ١٣٨٨»، ٣٥ شـاخص بـرای ارزیـابی عملکرد شرکت های بیمه تعریف و مقدار هر شاخص را برای شـرکت هـای بیمـه در سـال ١٣٨٨ محاسبه کرده است .
در پژوهش حاضر با توجه به اینکـه تعـداد شـرکت هـای بیمـة بررسی شده ١٨ شرکت و تعداد شاخص های مورد نظر ٢٩ شاخص است و در روش هـای معمـول تحلیل پوششی داده ها تعداد واحدهای تصمیم باید از سه برابر مجمـوع ورودی هـا و خروجـی هـا بیشتر باشد، ارزیابی عملکرد شرکت هـای بیمـه طـی سـال هـای ١٣٨٧ تـا ١٣٨٩ بـا اسـتفاده از روش های تصمیم گیری چندشاخصه انجام می شود.
Fan, CK & Cheng, SW 2009, 'An efficiency comparison of direct and indirect channels in Taiwan insurance marketing', Direct Marketing: An International Journal 3(4): 343-59.