خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی مهارتهای فراشناختی دانشجویان به منظور شناسایی وضعیت این مهارتها در یادگیری دروس معارف اسلامی و تاکید بر کارکردهای نظام آموزش عالی در زمینه اصلاح و ارتقای آنها بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمام دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 5502 بود که از طریق محاسبه فرمول تعداد 263 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ـ طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای فراشناختی در قالب 24 سوال بسته پاسخ در چهار عامل بر حسب مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی مورد تایید کارشناسان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 83/0 براورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج این پژوهش ضمن اینکه ضرورت توجه نظام آموزشی را به رشد و پرورش مهارتهای فراشناختی در یادگیری دروس معارف اسلامی مورد تاکید قرار می دهد، نشانگر این است که دانشجویان در مهارت ارزشیابی با بهترین عملکرد و در مهارت برنامه ریزی کمترین عملکرد را دارند. هم چنین یافته ها نشان داد بین هر یک از عوامل فراشناخت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بیشترین میزان ارتباط میان عامل نظارت و برنامه ریزی به میزان 62/0 بود.
ملخص الجهاز:
"فراشناخت فرایندی است که طی آن فراگیران از چگونگی یادگیری خود، چگونگی استفاده از اطلاعات برای تحقق اهداف مورد نظر، ارائه قضاوت درباره فرایندهای 1 - Akyol and Garrison 2 - Cubukcu 3 - Flavell 4 - Georghiades 5 - Sandi - Urena PDF created with pdfFactory Pro trial version www.
4 به هر حال اگرچه تاکنون تعاریف مختلفی در مورد فراشناخت ارائه شده و به قول وینمن و همکاران (٢٠٠٦) این تعاریف در طول سالها تغییر کرده و دامنه آن نیز گسترش یافته است ، میتوان استنباط کرد که در این حوزه ، مجموعا آن دسته از تواناییهای فکری ، مورد توجه و تأکید قرار میگیرد که یادگیرندگان را به تفکر، تأمل ، ژرف اندیشی و نیز نظارت بر روندها و فرایندهای شناختی خود قادر میسازد تا در صورت نیاز، اقدامات و فعالیتهای لازم را در جهت اصلاح و 1 - Meichenbaum 2 - Metcalfe & Shimomura 3 - Woolfolk 4 - Veenman PDF created with pdfFactory Pro trial version www.
زارع و سرمدی (١٣٨٣) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که میزان دانش و مهارتهـای فراشـناختی دانشـجویان قـوی در مقایسـه بـا دانشجویان ضعیف بیشتر است ؛ هم چنین اسکندری و صفری (١٣٨٢) در پژوهش خود نشـان دادنـد دانشجویان قوی بیشتر از دانشجویان ضعیف از راهبردهای فراشناختی برنامه ریزی ، کنترل و نظارت استفاده میکنند."