ملخص الجهاز:
"آلتشولر بر اساس 40 هزار اختراع ثبت شدهای که جمعآوریشده بودند توانست 1201 مسئله مهندسی استاندارد را خلاصه نماید و آنها را تناقض 4 نامید و سپس چهل راهحل اصلی را برای این تناقضها شرح داد و آنها را اصول اختراعی نامید (Pelt &Hey, 2011; Scheiner et al, 2014).
در پژوهشی آزمایشی که باراک و مزیکا بر روی دانشآموزان دوره راهنمایی انجام دادند، نتایج نشان داد که پس از آموزش تریز، تفکر خلاق دانشآموزان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه به نحو چشمگیری بهبود یافته است (Barak & Mesika, 2007).
آزمون لون برای بررسی همسانی واریانسها مؤلفهها مقدار F درجه آزادی 1 درجه آزادی 2 سطح معنیداری سیالی 97/1 1 48 167/0 بسط 102/1 1 48 299/0 اصالت 426/0 1 48 517/0 انعطافپذیری 017/1 1 48 318/0 نتیجهٔ آزمون لون در متغیرهای وابسته نشان داد که واریانس خطای متغیرها (مؤلفههای خلاقیت) در گروههای مختلف (آزمایش و کنترل) تفاوت معناداری با یکدیگر ندارد.
نتایج پژوهشهای بسیاری که در خارج از کشور انجام شده، همگی همسو و همجهت با نتایج این پژوهش بودند و تصریحشده که با آموزش تریز به افراد در هر سنی (کودکان و بزرگسالان) میتوان میزان خلاقیت آنها را به میزان زیادی افزایش داد.
در تبیین این تأثیرگذاری علاوه بر موارد ذکر شده میتوان به این نکته اشاره کرد که ماتریس تناقض و تریز با چهل قانون خود بیشتر اختراعات فعلی را دستهبندی کرده است و مسلما در روند یک اختراع تازه سبب جلوگیری مخترع از تکرار آن میشود؛ این خود باعث ارائه ایدهای میشود که از اصالت و تازگی زیادی برخوردار باشد."