خلاصة:
امروزه اهمیت کارآفرینی در رشد و توسعة جوامع آشکار و نقش دانشگاهها در این زمینه مهم است. در این تحقیق کاربردی، از طریق پژوهش توصیفی- پیمایشی، استعداد کارآفرینی و عوامل مؤثر بر آن در میان دانشجویان کارشناسی در سال اول و آخر بررسی شد. با توجه به جامعة مورد نظر (3422 نفر) 370 نفر نمونه به روش تصادفی ساده با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. پس از بررسی و با استفاده از آزمونt ، همبستگی و معادلة ساختاری، دادهها نشان داد متغیر مشهود هشتگانه در سال اول 97 درصد و در سال آخر 96 درصد متغیر نامشهود استعداد کارآفرینی را شامل میشود. در دانشجویان سال اول بالاترین رتبه بهصورت مشترک مربوط به متغیر عملگرایی و رویاپردازی و در دانشجویان سال آخر مربوط به چالشطلبی است. بین این دو گروه در ویژگیهای ریسکپذیری، سلاست فکری، عملگرایی و تحمل ابهام اختلاف معنیداری وجود ندارد، اما در ویژگیهای کانون کنترل، نیاز به موفقیت، رویاپردازی و چالشطلبی اختلاف معنیدار است که در دانشجویان سال اول بیشتر دیده میشود. درنهایت، استعداد کارآفرینی در دانشجویان سال آخر نسبت به سال اول کمتر بوده است و این کاهش، کمکارآمدی برنامههای آموزشی و ضرورت برنامهریزی برای بهبود این ویژگی را بیش از پیش آشکار میکند.
ملخص الجهاز:
بین این دو گروه در ویژگیهای ریسک پذیری، سلاست فکری ، عملگرایی و تحمل ابهام اختلاف معنیداری وجود ندارد، اما در ویژگیهای کانون کنترل ، نیاز به موفقیت ، رویاپردازی و چالش طلبی اختلاف معنیدار است که در دانشجویان سال اول بیشتر دیده میشود.
درنهایت ، استعداد کارآفرینی در دانشجویان سال آخر نسبت به سال اول کمتر بوده است و این کاهش ، کم کارآمدی برنامه های آموزشی و ضرورت برنامه ریزی برای بهبود این ویژگی را بیش از پیش آشکار میکند.
جعفریمقدم و اعتمادی (١٣٨٨) در پژوهشی به منظور ارزیابی مقایسه ای نگرش کارآفرینانۀ دانشجویان ، نتیجه میگیرد که نگرش دانشجویان مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران نسبت به ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی (نیاز به موفقیت ، کنترل درونی، ریسک پذیری، تحمل ابهام و خلاقیت ) پس از دو سال بهبود یافته است (جعفریمقدم و اعتمادی، ١٣٨٨: ١٧٨).
١. وضعیت استعداد و ویژگیهای کارآفرینی در دانشجویان ورودی و خروجی چگونه است ؟ براساس جدول ٢، در دانشجویان ورودی نزدیک به ٧٣ درصد در ویژگی ریسک پذیری، ٥٧ درصد در ویژگی نیاز به پیشرفت ، ٦٣ درصد در ویژگی سلاست فکری، ٦٠ درصد در ویژگی چالش طلبی ضعیف و بسیار ضعیف هستند.
آیا بین استعداد و ویژگیهای کارآفرینی در دانشجویان ورودی و خروجی تفاوت وجود دارد؟ نتایج نشان میدهد بین ورودی و خروجیهای ویژگی ریسک پذیری و تحمل ابهام ، سلاست فکری و عملگرایی اختلاف معنیداری وجود ندارد، اما در ویژگیهای کانون کنترل درونی، نیاز به موفقیت ، رویاپردازی و چالش طلبی و در نهایت استعداد کارآفرینی، بین ورودیها و خروجیهای جامعۀ پژوهش شده با اطمینان ٩٩ درصد اختلاف معنیداری وجود دارد.