خلاصة:
وجود اشتباههای زبانی زبانآموزان در روند فراگیری هر زبان خارجی، امری بدیهی است که دلایل مختلفی دارد، از جمله عدم تمرکز، استرس، عوامل روانی و ضعف در ارزیابی آموختههای زبانآموز. چگونگی برخورد با این پدیده و تلاش برای رفع آن در روشهای متنوع آموزش زبان اهمیت بسیاری دارد. سیر تحول تاریخی آموزش زبان آلمانی نشان میدهد که کارآمدترین و مهمترین روش فراگیری زبان، روش «تحلیل آموزشی» است که تلاش میکند با آزمونسازی استاندارد و کیفی تا حد ممکن از بروز خطاهای زبانی زبانآموزان جلوگیری و بدینوسیله روند یادگیری زبان را تسهیل کند. در این روش نوین، آموختهها و مهارتهای زبانآموز از منظر تجزیهوتحلیل خطا و توصیف آنها بررسی میشود. هر چه این آزمونها دقیقتر و هدفمندتر طراحی شود، سنجش آموختههای زبانی زبانآموز و تحلیل آنها از نظر میزان آموختهها و آنچه نیاموخته است، آسانتر خواهد بود. با توجه به اهمیت مهارت گفتار، نوشتار، شنیدار و خواندن در روش «تحلیل آموزشی»، آزمونهایی در وقت و شرایط مناسب بهطور جداگانه یا تلفیقی طراحی میشود. در این جستار تلاش میشود ویژگیهای هر یک از این آزمونها در خصوص هر مهارت به همراه مثال بررسی و معرفی شود تا مدرس زبان با کمک و آشنایی کامل آنها بتواند میزان فراگیری و آموختههای زبانآموزان را به راحتی بسنجد و از این طریق زبان آلمانی را به نحو شایسته به دانشجویان و پژوهشگران این حوزه بیاموزد.
The occurrence of miscues in the speaking of language learning students is anundeniable matter which can be a result of stress، lack of concentration،psychological factors، and inefficiency in the testing of the students’ learning. The manner of dealing with this issue and the effort to resolve it is crucial indifferent language teaching methods. A survey of the history of Germanlanguage teaching shows that the most efficient and important method oflanguage learning is “Analysis of Miscues” (Modell Didaktische Analyse) which، through standard testing، tries to prevent the language learners frommaking mistakes and thus، simplify the process of language learning. In thisnew method، the students’ knowledge and skills are studied through the analysisof miscues and explaining them. The more accurate and purposeful the test isdesigned، the easier it will be to evaluate the students’ learning and analyze itbased on what they have and have not learnt. Considering the importance ofspeaking، writing، listening، and reading skills in the “Analysis of Miscues” method، tests are designed at proper times and conditions، either separately ormerged. This essay attempts to analyze، with proper examples، each specificlanguage skill so that through complete familiarity and by their aid، thelanguage teacher can evaluate the knowledge and learning of the students andteach German to the researchers and students of this field.
ملخص الجهاز:
در راسـتای دریـافتن روش هـای مـؤثر بـرای پیـشگیری از ارزشـیابی نادرسـت خطای زبان آموز و تجزیه وتحلیل صحیح خطای پیش آمده که هدف اصلی این پـژوهش اسـت ، این سؤال مهم مطرح است که آیا می شود روش واحـد و قابـل قبـولی بـرای سـنجش آموختـۀ زبان آموز معرفی کرد تا بتـوان نتیجـۀ درسـتی از آموختـه هـای زبـان آمـوز گرفـت و بـا طـرح راه حل های مناسب اشتباه های روش آموزش آموزگار یا مشکلات بدفهمی زبان آموزان را رفع و حل کرد؟ پیشینۀ تحقیق سنجش آموخته های زبان آموزان در آموزش زبان آلمانی ابتدا در روش سمعی - بصری با طـرح آزمون های مجزا برای ارزیابی هر مهارت زبانی انجام می شده است که تنـوع خاصـی نداشـت .
مقالۀ حاضر علاوه بر محور قرار دادن آموزش زبان آلمانی ، بر معرفـی آزمـون هـای کیفـی مرتبط با بهترین روش آموزشی به منظور سنجش آموخته های زبان آموزان متمرکز بوده و نوعی جمع بندی انواع آزمون هاست که به طور مجزا برای هر یک از مهارت های زبـانی زبـان آمـوزان برای اهداف آموزشی خاص طراحی می شود.
نکتـۀ حـائز اهمیـت ایـن اسـت کـه در کمتر کتاب آموزشی زبان آلمانی ، تست هـایی بـرای آزمـون سـنجش هـای زبـان آمـوز موجـود است و آموزگار باید بر حسب دانش خود این گونه آزمون ها را طراحی کنـد.
Tasire Bargozarie Azmoune omoumi Zaban bar Gozineshe Elmi-e Dawtalebane Woroud be dore Doktora (Daneshgahe Teheran) dar Ghalebe Modele Eghtesad sangi (The impact of public exams in the selection of candidates for admission to PhD (Tehran University) econometric model).