خلاصة:
هدف این تحقیق، بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس در تعامل با نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پایه سوم متوسطه بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری، شامل کلیه مدارس هوشمند و عادی شهر تبریز بود. و که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 12 مدرسه که 6 مدرسه عادی و 6 مدرسه هوشمند به تعداد 346 نفر به صورت نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه فرآیند یاددهی یادگیری، نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات و خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. که دارای روایی و پایایی قابل قبولی بودند، برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA)، و t مستقل و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد: که بین فرآیندهای یاددهی و خودکارآمدی تحصیلی مدارس هوشمند و عادی تفاوت وجود دارد. همچنین بین اثر تعامل مدرسه و نوع نگرش به فناوری بر خودکارآمدی تحصیلی تفاوت وجود دارد. اما بین فرآیند یادگیری در مدارس و اثر تعامل مدرسه و نوع نگرش به فناوری فرآیند یاددهی یادگیری در مدارس هوشمند و عادی تفاوت معنی داری از نظر آماری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
بکارگیری فناوری در آمـوزش یکـی از جنبـه هـای مهـم گسـترش فنـاوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان تحولی عظیم در زنـدگی اجتمـاعی حرفـه ای و آموزشـی بشـر قـرن بیست و یکم است که افق جدیدی را پـیش روی نهادهـای آموزشـی از جملـه مـدارس و دانشـگاه ، گشوده است (٢٠١١ ,Rahimi&Yadollahi)، این تغییرات نشان میدهد کـه آمـوزش ، بـه طبـع آن وظایف و کارکردهای آموزش و پرورش تغییر یافته و استفاده از فناوری اطلاعات و چندرسـانه ایهـا به عنوان جزء لاینفک نظـام آموزشـی تبـدیل شـده اسـت .
محیط های یادگیری غنی شده با فنـاوری اثـر مثبـت را بـر روی نگرش دانش آموزان در زمینه انگیزه ، و خلاقیت و اهمیت کامپیوتر داشـته اسـت (٢٠١١ ,Agarkali) تحقیقی با عنوان اثر بخشـی پایـدار تـاثیر اسـتفاده از چنـد رسـانه ای برخودکارآمـدی و انگیـزش تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان هـای دولتـی شهرسـتان ایـذه انجـام گرفته و نتایج این تحقیق نشان داد که تاثیر مثبت استفاده از چند رسـانه ایهـا برخودکارآمـدی و انگیزش تحصیلی دارد.
برای تحلیل این فرض از آزمون تحلیل واریانس چند عاملی استفاده شده است چرا که مـیخـواهیم تاثیر نگرش به فناوری به عنوان یک متغیر واسـطه ای بـر روی دو متغیـر وابسـته فرآینـد یـاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی در مدارس هوشمند و عادی بررسی کنیم .
و بیانگر آن است که نگرش دانش آموزان به فناوری بر خودکارآمدی تحصیلی تاثیر ندارد و همچنـین طبـق اطلاعات جدول ٨ میتوان گفت بین تاثیر مدرسه و نگرش بـه فنـاوری بـر خودکارآمـدی تحصـیلی دانش آموزان تفاوت معنی دار وجود دارد (٠٠١٦>p).