خلاصة:
هدف اصلی این تحقیق، مطالعه تأثیر تجربه و عوامل سازمانی بر تعهد حرفهای معلمان با بررسی نقش میانجی خودکارآمدی و هویت سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهرستان پیرانشهر در سال تحصیلی 92-1391 بودند (585 نفر) که با استناد به جدول مورگان و با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی 233 نفر از این تعداد برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پنج پرسشنامه استاندارد بودند که روایی و پایایی آنها با استفاده از رواسازی تحلیل عاملی و محاسبه آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. در نهایت نیز دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها حاکی از آن بودند که سیاست سازمانی و گفتگوی دوطرفه ارتباط معنیداری با خودکارآمدی معلمان داشتند، ولی رابطه بین سیاست و هویت سازمانی تأیید نگردید. همچنین مسیرهای بین خودکارآمدی و هویت سازمانی با تعهد حرفهای معنیدار شد. نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین سیاست با تعهد حرفهای، و در رابطه بین گفتگو با تعهد حرفهای تأیید گردید و واسطهگری هویت در رابطه بین گفتگوی دوطرفه با تعهد حرفهای معنیدار بود ولی میانجیگری هویت سازمانی در ارتباط بین سیاست و تعهد حرفهای تأیید نگردید.
ملخص الجهاز:
تعهد حرفه ای به مثابه یکی از انواع تعهد، به عنـوان یکـی از مهمتـرین عوامـل تعیین کننده رفتارهای کاری فرد در نظر گرفته میشـود و موضـوعی اسـت کـه توجـه بسـیاری از مدیران و افراد را در مکان های آموزشی به خود جلب کرده اسـت (٢٠٠٨ ,pilla &Kannan )، تعهـد حرفه ای به عنوان احساس هویت و وابستگی نسبت به یک شغل و حرفه خاص و بر تمایـل و علاقـه به کار در یک حرفه تعریف شده است (١٩٩٨ ,Santos).
از جمله : تأثیر عوامل فردی بر تعهـد حرفـه ای و سازمانی (٢٠٠٤ ,Wang&Tsai )؛ تأثیرگذاری سیاست سازمانی و گفتگوی دوطرفه بر تعهد حرفه ای بــا میـانجیگــری خودکارآمــدی و هویــت سـازمانی (٢٠٠٨ ,Wai-Yen Chan)؛ نقـش واســطه ای خودکارآمدی معلم در ارتباط بین سابقه تدریس و تعهد حرفه ای(١٩٩٠ ,Saks)؛ پیش بینیکننده گی متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی برای تعهـد حرفـه ای(١٩٩٠ ,Reyes)ج ؛ پـیش بینـیکننـده گـی احسـاس خودکارآمـدی بـرای تعهـد حرفـه ای معلمـان (٢٠٠٤ ,Somech &Bogler )؛ واسـطه گـری خودکارآمدی در رابطـه بـین ارتباطـات دوطرفـه و تعهـد (٢٠٠٠ ,Lillie &Kruse ) و ارتبـاط بـین گفتگوی دوطرفه و احساس خودکارآمدی(٢٠٠٣ ,Looney)، نمونه ای از این موارد میباشند.
مدل مفهومی تغییر یافته پژوهش به منظور آزمون نقش میانجی خودکارآمدی و هویت سازمانی در رابطـه بـین سیاسـت و گفتگـو بـا تعهد حرفه ای، چندین مسیر فرعی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل به شرح ذیل میباشد: بر اساس اطلاعات مندرج در شکل های ٣ و ٤ و جدول ١١.