خلاصة:
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی فنون تریز و بارش فکری بر خلاقیت دانشآموزان انجام شد و از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر همدان بودند که 51 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار داده شدند. ابزار لازم برای اجرای این پژوهش پرسشنامه خلاقیت عابدی بود. برای اجرای پژوهش نیز از دو طرح درس 6 جلسهای برای آموزش تریز و بارش فکری استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه توسط نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد، نتایج نشان داد که هم تریز و هم بارش فکری بر خلاقیت تأثیر معناداری گذاشتهاند(05/0p)، اما اثربخشی تریز بر افزایش خلاقیت بیشتر بوده است. پیشنهاد میشود در مدارس تدریس خلاقیت محور مد نظر قرار گیرد و اثربخشی شاخههای دیگر تریز مانند یوسیت و آریز بر میزان خلاقیت دانشآموزان بررسی شود.
ملخص الجهاز:
مقایسه اثربخشی آموزش تریز و بارش فکری بر خلاقیت دانشآموزان چکیده این پژوهش با هدف مقایسة اثربخشـی فنـون تریـز و بـارش فکـری بـر خلاقیت دانش آموزان انجام شد و از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمـون و پس آزمون و گروه کنترل بود.
این فعالیت ها در ایالت متحدة آمریکـا موجـب شـد 5 تا مراکز مختلفی برای پژوهش پیرامون آموزش خلاقیت بـه وجـود آیـد، الکـس اسـبورن در بوفالو نیویورک ، بیش از ٤٠سال قبل ، از اوایل دهة ٥٠بزرگترین و معروفترین مرکز تحقیق و آموزش خلاقیت را به نام «بنیاد تفکر خلاق »٦تأسیس کرد، این بنیاد تا پایان دهة ٥٠، بیش از ١٠٠٠ دورة آموزشی خلاقیت را در آمریکا اجـراکـرد، در روسـیه و ژاپـن نیـز پـژوهش هـا و اقدامات بسیارمـؤثری در زمینـة خلاقیـت انجـام شـد(گبورا و کـافمن ٧، ٢٠١٠) در طـی ایـن پژوهش ها فنون و تکنیک های متعددی در جهت افزایش خلاقیت معرفی شده اسـت ، از جملـه این تکنیک ها و روشهـا مـی تـوان بـارش فکـری ٨، اسـکمپر٩، دلفـی ١٠، شـش کـلاه تفکـر ، 11 1.
آلتشولر با استفاده از این تئوری صدها ثبت اختراع انجـام داد و معتقد بود که روشهای خلاقیت و اختراع قابلیت آموزش به دیگران را دارند، به همـین دلیـل روششناسی اختراع وخلاقیت را به وجود آورد و اسم آن را تریـز گذاشـت کـه در واقـع راه جدیدی برای تفکر است .
از این رو در این پژوهش سعی شد ابتدا به بررسی تأثیر آموزش فنون بارش فکری و تریز در پرورش خلاقیـت وسـپس شناسایی بهترین روش آموزش تفکر خلاق برای افزایش خلاقیت دانش آموزان اقدام شود.
بحث و نتیجه گیری هدف اصلی این پژوهش ، بررسی تأثیر آموزش تریز و بارش فکـری در افـزایش خلاقیـت دانش آموزان بود.
Kannengiesser, Williams Christopher / مدارس دانش آموزان از جمله ریاضی و علوم و ترکیب بـارش فکـری بـا درسهـایی از جملـه ادبیات و انشاء و اثربخشی این آموزش در افزایش پیشرفت تحصیلی بررسی شود.