خلاصة:
این مقاله سعی دارد به این سوال اصلی پاسخ دهد که با توجه بـه نفـوذ جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق و اهمیت عراق جدید در محـیط راهبردی جمهوری اسلامی ایران ، منابع قدرت نرم افزاری ایـران در ایـن کشور شامل چه مولفه هایی می باشد؟ یافته های این مقاله نشان می دهد که مواردی از قبیل : مواضع ایران بعد از اشغال عراق ، سقوط رژیـم ضـد ایرانی ، روی کار آمدن شیعیان در عرصه سیاسی ، احزاب فعال شیعی در کشور عراق ، برگزاری راهپیمایی روز قدس ، مفاد قـانون اساسـی جدیـد عراق و کمک های بلاعوض و بشردوستانه ایران به عراق بـرای بازسـازی ویرانی های پس از جنگ ، از جمله منابع و ابزارهای سیاسی قـدرت نـرم جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق جدید محسوب می گردد.
ملخص الجهاز:
شیوه مبارزاتی امام خمینی + در چهارچوب قدرت نرم ، با بهره گیری از آموزه های دینی * محمد شفیعی فر فریدون فائضی نیا** *** اردوان محمدی چکیده در تاریخ معاصر ایران دو نوع شیوه مبارزاتی سیاسی ـ پارلمـانی و مسـلحانه مرسوم بوده است ، اما هر دو شیوه بنابه دلایلی ناکام مانده و تـوفیقی در پـی نداشته است .
در جریان انقلاب اسلامی ، امام خمینی + با بهره گیری از الگوهای دینی و اعتقادی ، توانست بـا تأثیرگذاری بر ارزش ها، هنجارها و شخصیت افراد جامعه ، در نگرش و جهت گیری آنها نسبت به رژیم پهلوی دگرگونی ایجاد کند و در مقابل نیروی نظامی و ارتش قدرتمند شاه و نیز سـاختارهای اداری و بوروکراتیک نظام ـ که به عنوان پایه های قدرت شاه محسـوب مـی شـدند ـ بـدون کـاربرد گسـترده خشونت فیزیکی ، بساط رژیم را برچیند.
سوال این است که امام خمینی + چگونه توانست به عمر نظـام پهلـوی پایـان دهـد؟ بـه نظـر می رسد شیوه مبارزاتی امام خمینی + برگرفته از شیوه مبارزاتی انبیای الهی و نوعی مبارزه فرهنگی در چارچوب نظریه قدرت نرم مبتنی بر آموزه های دینی بود.
در این میان ، رهبران و روشنفکرانی نظیر گاندی ، سید جمال ، محمدعلی جناح ، شریعتی ، رشیدرضا و دیگران اقداماتی را برای بازگشت ملت ها به فرهنـگ و مبانی خود انجام دادند که هر چند در نوع خود، امری مثبت بود، ولی امام خمینی دسـت بـه مهندسـی نظام فرهنگی در جامعه ایران زد که بازگشت به خویشتن یکی از اضلاع آن بود.