خلاصة:
هــدف از ایــن پــژوهش ، مقایســه ی شــاخص هــای پیکرســنجی، میــزان فعالیــت بــدنی و مهارتهای بنیادی در کودکان بـا وضـعیت اقتصـادی - اجتمـاعی مختلـف شـهر اردبیـل بـود. برای انجام این مطالعـه توصـیفی، تعـداد ٢٤١ دانـش آمـوز ٧ تـا ١٠ سـاله از مـدارس ابتـدایی شهر اردبیل با ٣ وضـعیت اقتصـادی - اجتمـاعی بـالا، متوسـط و پـایین بـه روش نمونـه گیـری تصادفی طبقه ای انتخـاب شـدند. اطلاعـات دموگرافیـک (پرسـش نامـه ی وضـعیت اقتصـادی اجتماعی) و میزان فعالیت بدنی (پرسش نامـه ی باربوسـا) توسـط دانـش آمـوزان تکمیـل شـد. ارزیابی مهـارت کنتـرل شـیء (TGMD٢) و شـاخص هـای پیکرسـنجی (قـد، وزن، دور کمـر و باسن ، شاخص تودهی بدن و طول انـدامهـا)بـا روشهـای اسـتاندارد انـدازهگیـری شـد. بـرای تجزیه و تحلیل دادههـا، تحلیـل واریـانس یـک طرفـه مـورد اسـتفاده قـرار گرفـت . شـاخص تودهی بدن و نسبت دور کمر به باسن در دانـش آمـوزان بـا وضـعیت اقتصـادی اجتمـاعی بـالا بیشتر از دانش آموزان بـا وضـعیت متوسـط و پـایین بـود. انـدازهی طـول انـدامهـا در دانـش آموزان با وضعیت اقتصادی اجتمـاعی پـایین بـه طـور معنـیداری بیشـتر از منـاطق متوسـط و بـالا بـود. دانـش آمـوزان بـا وضـعیت اقتصـادی اجتمـاعی پـایین در مهـارت کنتـرل شـیء عملکرد بهتری داشـتند و ایـن تفـاوت بـا منـاطق متوسـط معنـیدار بـود (٠/٠٠٢ =P). میـزان فعالیت بدنی دانش آمـوزان بـا وضـعیت اقتصـادی اجتمـاعی بـالا کمتـر از منـاطق متوسـط و پایین بود. یافته هـای حاصـل از ایـن پـژوهش نشـان داد کـه ترکیـب بـدنی مطلـوب و طـول بیشتر اندامهای دانش آمـوزان بـا وضـعیت اقتصـادی اجتمـاعی پـایین باعـث اجـرای کارآمـد مهارتهای کنترل شیء می شود.
ملخص الجهاز:
مقایسه ی شاخص های پیکرسنجی، میزان فعالیت بدنی و مهارتهای بنیادی دانش آموزان پسر ١٠-٧ ساله با وضعیت اقتصادی-اجتماعی مختلف 3 بهمن عالیزاده ١، حسن محمدزاده ٢، فاطمه سادات حسینی تاریخ دریافت : ١٣٩١/٠٥/١٥ تاریخ پذیرش: ١٣٩١/١٢/٠٥ چکیده هــدف از ایــن پــژوهش ، مقایســه ی شــاخص هــای پیکرســنجی، میــزان فعالیــت بــدنی و مهارتهای بنیادی در کودکان بـا وضـعیت اقتصـادی - اجتمـاعی مختلـف شـهر اردبیـل بـود.
Socioeconomic status مؤید این است که دانش آموزان در مدارس با وضعیت اقتصادی - اجتماعی پایین ، فعالیت بدنی کمتری داشته و چاقتر هستند (٩،١٠).
لذا با توجه به تضادهایی که در نتایج تحقیقات نشان دادهشد و از سوی دیگر، دانش کمی که در مورد جنبه های رشد حرکتی کودکان، به ویژه مهارت حرکتی درشت ١ وجود دارد، پژوهش حاضر در پی آن است که ویژگیهای پیکرسنجی، میزان فعالیت بدنی و مهارت حرکتی درشت کنترل شیء را در دانش آموزان پسر ١٠-٧ سال اردبیل با شرایط اقتصادی اجتماعی متفاوت مورد بررسی قرار دهد.
با استفاده از تحلیل یک طرفه ی واریانس شاخص های پیکرسنجی، میزان فعالیت بدنی و مهارتهای کنترل شیء در کودکان با سه وضعیت اقتصادی – اجتماعی مورد مقایسه قرار گرفت و سطح معنیداری برای تمامی تحلیل ها ٠/٠٥ > P در نظر گرفته شد.
نتایج شاخص های پیکرسنجی، مهارت کنترل شیء، میزان فعالیت بدنی و مقایسه ی آنها بین دانش آموزان با وضعیت اقتصادی - اجتماعی بالا، متوسط و پایین در جدول ١ ارائه شده است .
مقایسه ی شاخص های پیکرسنجی، میزان فعالیت بدنی و مهارتهای بنیادی دانش آموزان پسر ١٠-٧ ساله با وضعیت اقتصادی-اجتماعی مختلف .