خلاصة:
زمینه: داشتن ارتباطات اجتماعی مناسب از مهم ترین مولفه های شخصیت سالم است. همه نظریه ها و مکاتب روان شناسی درباره اهمیت ارتباطات اجتماعی بحث کرده اند. دلبستگی یکی از برجسته ترین مفاهیم روان شناسی معاصر است که به فرایند شکل گیری پیوندهای عاطفی اشاره دارد. روابط کودک با مراقبان در سال های نخستین زندگی به تشکیل الگوهای روانی ویژه ای منجر می شود که مبنای روابط بین فردی در بزرگسالی است.
نتیجه گیری: مشکلات بینایی با محدود و دگرگون کردن دامنه تجربه های کودکان بر روی توانایی حرکت به اطراف، میزان کنترل محیط و ارتباط با آن، رشد شناختی و عاطفی این گروه تاثیر منفی می گذارد، بنابراین فقدان فرصت برای تجربه کامل در محیط، می تواند رشد شخصی و اجتماعی کودک با آسیب بینایی را با کاستی هایی رو به رو کند و به احساس بی کفایتی، وابستگی، عزت فس پایین و سرانجام به مشکلات رشد اجتماعی، عاطفی و فردی منجر گردد. در این مقاله تلاش شده است تا با مروری بر ادبیات حوزه نابینایی، چگونگی رشد اجتماعی کودکان با آسیب بینایی از دیدگاه دلبستگی بررسی شود.
Background: Social communication is a so important component for a healthy personality. All of the approaches and theories in psychology talked about the importance of social communications. Attachment is the most striking concept in contemporary psychology that Refers to the process of shaping emotional bonds. The interaction between the child and the mother shapes a special internal working model that is a base for Interpersonal relationships in adulthood.
Conclusion: Vision problems limited experiences of children and reduced their ability to move around and environmental control and communication، so it can affect negatively on cognitive and emotional development، therefore، lack of opportunity to fully experience the environment can affect the social and personal development of children with visual impairment and lead to incompetency، dependency and low self-esteem. This paper has attempted to review the research literature about the social development of children with visual impairment from the perspective of attachment theory.