خلاصة:
در بخش اول مقاله، آرای ژان پل سارتر، رولان بارت، و میشل فوکو با محوریت مسئله مولف بازخوانی شده است. در جهت یافتن پاسخ این پرسش که مولف چیست و چه کارکردی دارد و در آینده چه کارکردی میتواند داشته باشد، از خلال این بازخوانی پرسشهایی در زمینه اثر، مخاطب و رابطهی میان مولف، اثر هنری و متن طرح شده و تلاش شده که پاسخهای هر کدام از این متفکران، تبیین شود. در بخش دوم، ضمن اشاره به تبیین متفاوت بلانشو از مسئله مولف و یاری گرفتن از آرای او برای پاسخ دادن به چرایی و چگونگی تالیف و حضور در فضای مجازی، مسائل طرح شده در بخش اول، از خلال تجربه تولید و توزیع متن در فضای مجازی بازطرح شده و پاسخهای قبلی به آزمون گذاشته شده است. در انتها مسئله مولف در فضای مجازی، در دو حوزه متن و مخاطب مورد بازخوانی قرار گرفته و امکان خلق و درک زیباییشناسی تازه در فضای مجازی بررسی شده است.
This article tries to answer some questions on the possibility of the formation of a different art in the cyberspace. The questions have been specifically selected from the pre-internet texts that are about the author issue. Clearly none of the intellectuals has proposed their questions on the cyberspace. However، it is felt that those issues proposed in their thought have the capability for investigating the possibility of art creation (generally) and literature and aesthetics (specifically) in the cyberspace. So، first of all، the issue itself is re-read through some questions; then، it is tried to answer these questions by concentration on the manner and function of the author in the cyberspace. The suggested thoughts have generally concentrated on the author as a “writer”; but it is possible to re-read them based on the title of “an artist”. The proposed questions are as follows:
- What kind of relation is between the creative element of an artistic creation and a deterministic position?