خلاصة:
نوشتار پیش رو با طرح این پرسش که فرایند ادراک حسّی زیبایی و لذت زیباییشناختی به چه کیفیتّی است و هویتّ مفهوم حاصل از آن چیست؟ مدعی است که مبتنی بر مبانی فلسفی ملاصدرا، ادراک زیبایی محسوس، اولا و بالذات حضوری بوده و لذت زیباییشناختی هم محصول همین ادراک است و مفهوم زیبایی نیز در فرایند انتزاع از حیثیاّت خارجی شیء، تحت عنوان «معقول ثانی فلسفی» تحصّل مییابد. ضرورت پرداختن به مساله مذکور در حکمت صدرا، به مبانی فلسفی آن باز میگردد که قابلیتّ جستجوی پاسخی اختصاصی را در مقابل زیباییشناسی غرب، فراهم میسازد. بر این اساس نگارنده با طرح پرسشهای فرعیتر و با روش توصیفی تحلیلی تلاش کرده است تا ابعاد این مساله را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. مهمترین دستاوردهای این جستار عبارت است از: تبیین ادراک حسّی زیبایی، لذت زیباییشناختی و تمایز آن با لذات زیستی و همچنین نسبت آن با مفاهیم خیر و کمال و در نهایت اثبات مفهوم زیبایی به عنوان معقول ثانی فلسفی.
This article questions the quality of the process of the perception of beauty and aesthetic pleasure to see what identity is derived from this concept. It is claimed on the philosophical foundations of Mullā Sadrā that the sensible perception of beauty، firstly and in particular is “intuitive knowledge” and that the aesthetic pleasure is produced from this “intuitive knowledge” and then the concept of beauty is derived from process of abstraction from external quality of object as secondary philosophical-intelligible.This issue is an essential part in Sadra’s Theosophy and can provide new perspectives different from those of western Aesthetics. On this basis، the author will proceed to study and explain the dimensions of this issue. The most important achievements of this research are: the explanation of the perception of beauty، the distinction between Aesthetic pleasure and corporal pleasure and also its relation to the concepts of good and perfection and in the end proving that the concept of beauty is a secondary philosophical-intelligible.