خلاصة:
گردشگری در جهان کنونی فراتر از یک فعالیت اقتصادی اسـت و بـه عنـوان یـک پدیـدة اجتماعی و جهانی ، پیچیدگی های خاصی دارد که از جابه جایی انسـان هـا بـا فرهنـگ هـای مختلف و ارتباط و تعامل آن ها با هم در زمان صلح به وجود می آید. به همین دلیـل ، درک تفاوت های فرهنگی برای توسعة موفقیت آمیز گردشگری الزامی است . این تحقیق ، با هدف بررسی تفاوت های میان فرهنگی در گردشگری و نحوة برخورد جامعة محلی در مواجهه با آن انجام شده است . تحقیق حاضر، از نظر روش کیفی اسـت . مشـارکت کننـدگان تحقیـق ، دوازده نفر از مردم محلی ناحیة قره داغ (ارسباران ) بودند که با روش نمونه گیری مبتنـی بـر هدف انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل تاثیرگذار بر تماس بین گردشگران و جامعة محلی ، نقش فرهنگ در گردشگری ، انواع برخوردهای میان فرهنگـی ، تفـاوت هـای فرهنگی بین گردشگران و جامعة محلی ، مشکلات تفـاوت هـای فرهنگـی گردشـگران بـا جامعة محلی ، تاثیر تفاوت های فرهنگی بر جامعة محلی و نحوة برخورد جامعة محلـی در مواجهه با تفاوت هـای فرهنگـی گردشـگران بـا آن هـا، هفـت موضـوع اصـلی مـرتبط بـا تفاوت های میان فرهنگی در گردشگری هستند و ٢٦ موضوع فرعـی بـر ایـن موضـوعات اصلی تاثیر گذارند.
ملخص الجهاز:
تبیین تفاوت های میان فرهنگی در گردشگری مبتنی بر درک جامعة محلی مورد مطالعه : ناحیة قره داغ (ارسباران ) 1 لیلا وثوقی 2 صادق خوش نمک تاریخ دریافت : ٩٤/١/١٥ تاریخ پذیرش : ٩٤/٥/٦ چکیده گردشگری در جهان کنونی فراتر از یک فعالیت اقتصادی اسـت و بـه عنـوان یـک پدیـدة اجتماعی و جهانی ، پیچیدگی های خاصی دارد که از جابه جایی انسـان هـا بـا فرهنـگ هـای مختلف و ارتباط و تعامل آن ها با هم در زمان صلح به وجود می آید.
در این راستا، این سؤالات مطرح است و تحقیق حاضر نیـز براساس یافتن پاسخ آن ها طراحی شده است ؛ تعامل فرهنـگ و گردشـگری در ایـن ناحیه چگونه است و عوامل تأثیرگذار بر آن چیست ؟ چه تفـاوت هـای فرهنگـی ای بین گردشگران و جامعة محلی وجود دارد و چالش های آن چیست ؟ نحوة برخـورد جامعة محلی با این تفاوت ها و چالش های فرهنگی چگونه است ؟ مبانی نظری در مطالعات گردشگری عواملی چون گردشگران ، جامعة محلی ، مقصد و مسیر گردشگری مورد توجه قرار دارند (الوانی و پیروزبخت ، ١٣٨٥).
در این مقاله به طورکلی به بررسی تفاوت هـای فرهنگـی بـین جمعیـت اندونزی و استرالیا در زمینة گردشگری پرداخته شده است و توصـیه مـی کنـد کـه درک فرهنگی باید اساس آموزش کارکنان در بخش های مناسب از صنعت گردشـگری باشـد (ریسینگر و ترنر، ١٩٩٧).
How cultural difference affects international tourism public relations websites: A comparative analysis using Hofstede's cultural dimensions.