خلاصة:
زمینه: رسالت امروز دانشگاهها برای ادامة حیات و پرورش هر چه بهتر نیروی انسانی افزایش کمیت و کیفیت خدمات و به تبع آن نوآوریهای آموزشی است. در این میان توسعة حرفهای نقش سازندهای در ارتقاء دانش و مهارت اعضای هیئت علمی برای دستیابی به این اهداف بازی میکند.هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطة توسعة حرفهای با نوآوری آموزشی در میان اعضای هیئت علمی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شده است.روش: جامعة آماری پژوهش را کلیة اعضای هیئت علمی دانشکدههای روانشناسی و علومتربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل دادهاند که تعداد آنان 232 نفر بود. برای جمع آوری اطلاعات از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتصاب متناسب استفاده شد. حجم نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران 102 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها دو نوع پرسشنامه محقق ساخته توسعة حرفهای و نوآوری آموزشی بوده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود و برای تجریه و تحلیل اطلاعات از همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون دو جملهای استفاده شد.
ملخص الجهاز:
"بررسی رابطة توسعة حرفهای با نوآوری آموزشی اعضای هیئتعلمی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران 1 سید محمد میرکمالی 2 جواد پورکریمی 3 اکرم حجری 4 چکیده زمینه: رسالت امروز دانشگاهها برای ادامة حیات و پرورش هر چه بهتر نیروی انسانی افزایش کمیت و کیفیت خدمات و به تبع آن نوآوریهای آموزشی است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطة توسعة حرفهای با نوآوری آموزشی در میان اعضای هیئت علمی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شده است.
، وجود رویهها و مقررات تسهیل کننده فرایند توسعة حرفهای، ایجاد شرایط و اعطای فرصتهای مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی، اختصاص ردیف خاص به برنامههای توسعة حرفهای و صدور گواهی، عضویت در انجمنهای حرفهای و تعامل با استادان دانشگاههای معتبر جهان، گزارش مستند دستاوردهای آموزشی به صورت سالانه، وجود نظام حمایت فردی در محل کار، ایجاد تشکیلات کارآمد تحقیقاتی نظیر پارکهای علم و فناوری، برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی اختصاصی در موضوعات نظری و روش تدریس، بازپرداخت حق تدریس برای اعضای هیئت علمی شرکت کننده در دورههای مرتبط با توسعة حرفهای، تدوین برنامة استراتژیک برای توسعة حرفهای اعضای هیئت علمی، مشارکت اعضای هیئت علمی در تصمیمگیریها و فرایند توسعة حرفهای، شایسته سالاری در واگذاری مسئولیتهای آموزشی و پژوهشی به اعضای هیئت علمی، توجه مدیریت دانشکده به نیازهای اعضای هیئت علمی در حال و آینده، ایفای نقش رهبری از سوی مدیر در طراحی و اجرای برنامهها، حمایت و تقدیر مدیریت از اعضای هیئت علمی در فرایند توسعة حرفهای، ایجاد نظام منظم ارزشیابی از فعالیتهای توسعة حرفهای توسط مدیریت هر نظام، وجود انعطاف پذیری در سیستم مدیریت دانشگاه (Stanley, 2000؛ Boyden, 2001؛ صادقی و همکاران، 1388؛ شاه پسند، 1388؛ حجازی و رستمی، 1389؛ شاه پسند و همکاران، 1386؛ ایروانی و همکاران، 1385؛ منفرد و زمانی، 1384)."