خلاصة:
در علوم ایمنی، حادثه رویدادی ناخواسته و غیر برنامهریزی شدهاست که بهصورت یک یا چند واقعه متوالی بهواسطه اعمال ناایمن شرایط ناایمن یا هر دو به وجود میآید. بهرغم رشد فزاینده علوم ایمنی در دهههای اخیر، مفهوم حادثه همچنان بهعنوان پدیدهای غیراجتماعی، خنثی و فاقد معنا تعریف میگردد که بهطور ناخواسته و غیر برنامهریزی شده توسط کارگران یا ماشینآلات به وجود میآیند. بخش قابلتوجهی از تحقیقات انجام شده دراین زمینه، به پیروی از سنت همهگیرشناسی و روانشناسی رفتارگرا با تقلیل مسئله ایمنی و بهداشت کار به موضوعی صرفا فنی و تخصصی بر نقش عوامل فردی خطر و خطای انسانی در وقوع حوادث تاکید میکنند. بیتوجهی این مطالعات به بسترهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی وسازمانی در تحلیل حوادث و عدم بهرهگیری از یافتههای میانرشتهای باعث گردیده تا گزارشهای مذکور صرفا به ارایه فهرستی از عوامل خطر و توزیع آماری حوادث برحسب متغیرهای کمی و جمعیتشناختی اکتفا نموده و در نتیجه نسبت به فرایند ساخت اجتماعی حوادث و ماهیت پرابلماتیک مفهوم حادثه اجتناب نمایند. از این رو، پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از ظرفیت دیگر رشتههای علمی، نظیر جامعهشناسی انتقادی و اقتصاد سیاسی محدویتهای علوم ایمنی و رویکردهای متعارف فنی و تخصصی آن را در تبیین یکجانبه و تکبعدی حوادث ناشی از کار نشان دهد. بهمنظور دستیابی به این هدف، در پژوهش حاضر، از روششناسی کیفی بهعنوان روششناسی غالب و از روش مردمنگاری انتقادی جهت انجام عملیات تحقیق و متعاقبا از روش تحلیل موضوعی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. یافتههای بهدست آمده در این پژوهش شامل هفت مقوله عمده است که در قالب چرخه ساخت اجتماعی حوادث نشان داده شده است. درمجموع، نتایج این تحقیق نشان میدهد که حوادث ناشی از کار، بیش از آنکه به دلیل بیاحتیاطی و ویژگیهای فردی و روانشناختی کارگران باشد، از شرایط حاکم بر سازمان کار، روابط نابرابر قدرت و تجارب کارگران از محیط کار ناشی میشود.
In safety sciences, accidents are unintended and non-scheduled events happening as one or more consecutive incidents as a result of unsafe acts or unsafe conditions, or both. Despite growing improvements in safety sciences in recent decades, the concept of accident, as a non-social phenomenon, is defined as neutral and meaningless, which occurs in an unintended and non-scheduled way through workers or machines. A significant amount of the research carried out in this field, following the tradition of epidemiology and behavioral psychology and by reducing the problem of safety and work health to a technical issue, emphasizes the role of individuals’ risk factors and human error in the occurrence of accidents. These studies neglect social, economic, cultural and institutional contexts in the analysis of accidents and take no advantage of interdisciplinary findings, as a result of which such reports only provide a list of risk factors and the statistical distribution of events in terms of quantitative and demographic variables; thus, they disregard the process of the social construction of accidents and the problematic nature of the concept of accidents. Therefore, the present study intends to expose the limitations of safety sciences and its conventional technical approaches in the unilateral and one-dimensional explanation of work-related accidents. For this purpose, in this research, qualitative methodology has been used as the dominant methodology, and critical ethnography has been utilized for the research process, and also thematic analysis has been employed for data analysis. The findings of the study include seven main categories which are shown in the form of the social construction cycle of accidents. Finally, the results show that work-related accidents are mainly due to the conditions governing the organization, unequal power relations and workers’ experiences of work environment than carelessness and the individual and psychological characteristics of workers.