خلاصة:
این پژوهش چگونگی استفاده از اینترنت را توسط دانشآموزان سال سوم راهنمایی تحصیلی شهر تهران در سال92-1391مورد بررسی قرار داده است. در این چهار چوب با انجام نیاز سنجی، نیازهای نوجوانان ایرانی در محیطهای مجازی و فضای اینترنت شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. بدینمنظور از پرسشنامه محقق ساخته و نیز مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران در حوزههای برنامهریزی درسی، تکنولوژی آموزشی، برنامهریزی آموزشی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس رویکرد میانرشتهای استفاده گردید. در نهایت نیازهای دانشآموزان بر اساس روش تحلیل عاملی به دو عامل دانش و مهارت و ویژگیهای فردی _ اجتماعی تفکیک شده است والگوی استفاده از اینترنت شامل عوامل فراغتی و دسترسی به اطلاعات و منابع طراحی و ارایه شد. همچنین بر اساس نتایج مشخص شد این عوامل اثر مستقیمی بر ویژگیهای شبکه ندارد و این تاثیر در رابطه با عوامل فراغتی از طریق محل برنامهها صورت میپذیرد.بیشترین علاقهمندی دانشآموزان در اینترنت به دانلود فیلم و آهنگ و سپس بازیهای بر خط و برنامههای تفریحی اشاره دارد که لزوم توجه برنامهریزان را به تهیه و ارایه فیلم و بازیها و برنامههای آموزنده، علمی و تفریحی _ آموزشی مشخص مینماید.
The present research studies the pattern of the Internet usage by the third grade students of middle schools in the school year 2012-13 in Tehran. For this purpose, the needs of Iranian teenagers in virtual and cyber space have been identified and studied through an interdisciplinary approach. A researcher-made questionnaire and interviews with specialists and scholars in the fields of curriculum planning, educational technology, educational planning, information technology and communication were used based on an interdisciplinary approach. Finally, the needs of the students were divided and categorized into two factors of knowledge and skill, and individual and social characteristics on the basis of factor analysis method; the pattern of the Internet usage, including leisure factors and accessibility to information and sources, was designed and presented. Also, the results indicate that these factors have no direct effect on the network features and this effect occurs in relation to leisure factors through the location of the programs. Students’ interest in the Internet was mainly for the purposes of downloading videos and music and also playing online games and entertainment programs. This implies the necessity of attention on the part of planners to preparing and providing videos, games and educational, scientific and entertaining programs.