خلاصة:
نقش بسزای فروشندگان بیمه در سودآوری و رقابتپذیری صنعت بیمه در سطح خرد و کلان و لزوم اتخاذ رویکردی منسجم و علمی در انتخاب و توسعه فعالان این حوزه، شناسایی شایستگیهای مورد نیاز آن را از اهمیت ویژهای برخوردار نموده است. در این راستا پژوهش حاضر با دیدی منبعمحور و بهرهگیری از رویکرد پرگماتیسم، ابتدا شایستگیهای مورد نیاز فروشندگان بیمه را با استفاده از فن دلفی تعیین و سپس با استفاده از مدل تحلیل شبکهای فازی اقدام به رتبهبندی شایستگیهای احصاء شده نموده است. جهت تبیین اجزای مدل و بررسی روایی سازه پرسشنامهها از روش تحلیل عاملی تأییدی و از نرمافزار لیزرل استفاده گردیده است. نتایج حاصل گویای آن بود که بهترتیب اولویت، شایستگیهای توان حل مسئله، ارتباطات، دانش بیمه، اخلاق حرفهای، توانایی بهرهگیری از فناوری اطلاعات، خلاقیت، مدیریت ریسک، هوش عاطفی، آشنایی با خدمات مالی متنوع و آشنایی با فنون بازاریابی اینترنتی از جمله مهمترین شایستگیهای مورد نیاز فروشندگان بیمه است. نتایج حاصل از این تحقیق علاوه بر آنکه در حوزه برنامهریزی منابع انسانی میتواند راهگشای مدیران صنعت بیمه باشد در حوزه کارمندیابی، جذب، آموزش و حتی در حوزه ارزیابی عملکرد شبکه فروش نیز میتواند کمک شایانی به مدیران نموده و مثمرثمر باشد.نقش بسزای فروشندگان بیمه در سودآوری و رقابت پذیری صنعت بیمه در سطح خرد و کلان و لزوم اتخاذ رویکردی منسجم و علمی در انتخاب و توسعه فعالان این حوزه ، شناسایی شایستگیهای مورد نیاز آن را از اهمیت ویژهای برخوردار نموده است . در این راستا پژوهش حاضر با دیدی منبع محور و بهرهگیری از رویکرد پرگماتیسم ، ابتدا شایستگیهای مورد نیاز فروشندگان بیمه را با استفاده از فن دلفی تعیین و سپس با استفاده از مدل تحلیل شبکه ای فازی اقدام به رتبه بندی شایستگیهای احصاء شده نموده است . جهت تبیین اجزای مدل و بررسی روایی سازه پرسش نامه ها از روش تحلیل عاملی تأییدی و از نرمافزار لیزرل استفاده گردیده است . نتایج حاصل گویای آن بود که به ترتیب اولویت ، شایستگیهای توان حل مسئله ، ارتباطات ، دانش بیمه ، اخلاق حرفه ای، توانایی بهرهگیری از فناوری اطلاعات ، خلاقیت ، مدیریت ریسک ، هوش عاطفی، آشنایی با خدمات مالی متنوع و آشنایی با فنون بازاریابی اینترنتی از جمله مهم ترین شایستگیهای مورد نیاز فروشندگان بیمه است . نتایج حاصل از این تحقیق علاوه بر آنکه در حوزه برنامه ریزی منابع انسانی میتواند راهگشای مدیران صنعت بیمه باشد در حوزه کارمندیابی، جذب، آموزش و حتی در حوزه ارزیابی عملکرد شبکه فروش نیز میتواند کمک شایانی به مدیران نموده و مثمرثمر باشد.
ملخص الجهاز:
"شایستگیهای تبیین شده با بهرهگیری از روش دلفی برای فروشندگان بیمه دانش بیمه صلاحیت حرفه ای مدیریت ریسک اخلاق حرفه ای توانایی بهرهگیری از فناوری اطلاعات آشنایی به فنون بازاریابی اینترنتی صلاحیت های متنوع شایستگیهای فروشندگان بیمه خلاقیت آشنایی با خدمات مالی متنوع ارتباطات هوش عاطفی صلاحیت فروش توان حل مسئله نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی و شاخص های برازندگی مدل که بیانگر روایی سازه مدل است در جدول ٢ آورده شده است .
(Fan and Cheng, 2006; Kadam and Karandikar, 2012) در نهایت صلاحیت های متنوع، مجموعه ای از شایستگیها را دربرمیگیرد که به فروشندگان بیمه در انجام بهتر فعالیت ها جهت دستیابی به اهداف سازمان خود در سطح خرد و صنعت بیمه در سطح کلان، یاری میرساند که در برگیرنده شایستگیهای توانایی بهرهگیری از فناوری اطلاعات، آشنایی با فنون بازاریابی اینترنتی، خلاقیت و آشنایی با خدمات مالی متنوع است .
٥. پیشنهادهای کاربردی مدیران فعال در عرصه بیمه میتوانند از نتایج این پژوهش در صنعت بیمه تجاری، رقابتی و حرفه ای در راستای چشم انداز ١٤٠٤ و تحقق اهداف برنامه تحول صنعت بیمه بهرهگیرند: - در عرصه برنامه ریزی منابع انسانی، مدیران صنعت بیمه میتوانند با بهرهگیری از مدل ارائه شده در پژوهش حاضر میزان برخورداری فروشندگان بیمه از شایستگیهای محوری را جهت تعیین میزان نیروی انسانی مورد نیاز از منظر کمی و کیفی سنجیده و پس از شناسایی شکاف موجود میان شرایط کنونی و شرایط ایدئال، جهت کاهش شکاف عملکردی، اقدامات مقتضی را انجام دهند."