خلاصة:
مهم ترین ابزار نظام آموزش و پـرورش بـرای شـکل گیـری هویـت اسـلامی و انقلابی در ذهن و ضمیر دانـش آمـوزان ، کتـاب هـای درسـی اسـت . از دیـدگاه برنامه ریزان درسی ، کتاب های درسی «تاریخ » یکی از ابزارهای مهـم رسـیدن به این هدف هستند. مسألة اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال است : کتـاب هـای درسـی تـاریخ دورة متوسطه رشته های علوم پایه از سال ٥٧ تا ٨٨ هـ.ش به چـه میـزان بـه مؤلفه های هویت اسلامی و هویت انقلابی توجه داشته اند؟ پژوهش حاضر با هدف توصـیف میـزان توجـه بـه مؤلفـه هـا و نمادهـای مرتبط با هویت اسلامی و هویت انقلابی در کتاب های درسی مورد نظر انجـام شده است . به این منظور بـا اسـتفاده از روش تحلیـل محتـوا، ٩ عنـوان کتـاب درسی ، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . براسـاس یافتـه هـای پژوهش ، در کتاب های درسی مورد نظر توجه بـسیار زیـادی بـه مؤلفـه هـا و مفاهیم مرتبط با هویت اسلامی و هویت انقلابی شده است .
ملخص الجهاز:
"روش گردآوری داده ها، از متن جامعه نمونه ، بـه ایـن صـورت بـود کـه محقـق ، بـا استقرای تمام آن دسته از عبارات ، گزاره ها، مفاهیم ، مؤلفه ها و نمادهایی ـ کـه از سـوی اغلب مؤلفان ، به عنوان ویژگی بارز و مهم هویت اسلامی و هویت انقلابی ، مـورد قبـول واقع شده یا دارای بار معنـایی ، در معرفـی واژة هویـت اسـلامی و انقلابـی بودنـد ـ را انتخـاب کـرد؛ سـپس آنهـا را در دو قـسمت ١- هویـت اسـلامی ٢- هویـت انقلابـی طبقه بندی کرد؛ آن گاه فراوانی پیام ها، بر حسب مقوله های دوگانة ذکر شده و به تناسـب کتاب های درسی تاریخ در همة پایه های تحصیلی رشته های علوم پایه کـه درس تـاریخ دارند در محدودة زمانی این پژوهش (١٣٨٨-١٣٥٧) شمارش شدند.
٥- کتاب تاریخ معاصر ایران (١٣٧٧) بیشترین میزان توجه در این کتاب در شاخص هویـت اسـلامی بـه مؤلفـه هـای اسـلام ، حکومت اسلامی ، مسلمان ، سایر و در شاخص هویت انقلابی به مؤلفه های مردم (ملت )، روحانیون شده است .
٩- کتاب تاریخ معاصر ایران (١٣٨٧) بیشترین میزان توجه در این کتاب در شاخص هویـت اسـلامی بـه مؤلفـه هـای اسـلام ، حکومت اسلامی ، مذهب ، شهید و در شاخص هویت انقلابی به مؤلفه های ، روحـانیون ، مردم (ملت ) و امام خمینی شده است ."