خلاصة:
هدف این پژوهش تعیین نقش نیاز به شناخت و خودکارآمدی پیشآموزشی در پیشبینی انگیزش یادگیری داوطلبان دورههای آموزشی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش رابطهای بود. جامعۀ آماری همۀ داوطلبان شرکتکننده در دورههای آموزشی مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان از ابتدای تأسیس تاکنون بود، اما به دلیل نداشتن امکان دسترسی به همۀ این افراد، نمونهای شامل 164 نفر از این کارآموزان که در بازۀ زمانی پاییز و زمستان 1391 در دسترس بودند، انتخاب شدند. افراد شرکتکننده به پرسشنامههای نیاز به شناخت (کاسیوپو، پتی و کائو، 1984)، خودکارآمدی پیشآموزشی (کوئینونز، 1995) و انگیزش یادگیری (نو و ویلک، 1993) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافتههای گام آخر تحلیل رگرسیون نشان داد که هر دو متغیر نیاز به شناخت و خودکارآمدی پیشآموزشی قادر به پیشبینی انگیزش یادگیری هستند و در مجموع 37 درصد از واریانس انگیزش یادگیری را تبیین میکنند (01/0P<).
ملخص الجهاز:
نیاز به شناخت، خودکارآمدی پیشآموزشی، انگیزش یادگیری، آموزش کارآفرینی Determination of the Role of Need for Cognition and Pre-training Self-efficacy in Prediction of Learning Motivation in Volunteers of the Courses in the University of Isfahan Entrepreneurship Center Farzaneh Dabbashi.
Academic member, University of Isfahan Abstract The aim of this study was to examine the role of need for cognition and pre-training self-efficacy in prediction of learning motivation in volunteers of the education courses in the University of Isfahan entrepreneurship center.
Participants completed the Need for Cognition Scale (Cacioppo, Petty " Kao, 1984), Pre-training Self-efficacy Scale (Quinones, 1995), and Motivation to Learn Scale (Noe " Wilk, 1993).
Keywords: need for cognition, pre-training self-efficacy, learning motivation, entrepreneurship education.
در ایران، آموزش کارآفرینی فقط برای کسانی صورت میگیرد که بهصورت داوطلبانه جذب این مراکز میشوند و پژوهشها در این زمینه نشان میدهد که ویژگی بسیار مهم در اینگونه افراد انگیزش یادگیری10 است که عوامل زیربنایی روانشناختی بسیاری در شکلگیری آن نقش دارند (دباشی، 1392).
نتایج گام آخر تحلیل رگرسیون گام به گام نشان میدهد که متغیر خودکارآمدی پیشآموزشی با ضریب بتای 510/0 بهصورت معناداری قادر به پیشبینی انگیزش یادگیری داوطلبان آموزش کارآفرینی است (01/0P<)، بر این اساس فرضیۀ اول پژوهش تأیید میشود.
همچنین یافتهها نشان میدهند که نیاز به شناخت نیز با ضریب بتای 268/0 بهصورت معناداری قادر به پیشبینی انگیزش یادگیری داوطلبان آموزش کارآفرینی است (01/0P<)، بر این اساس فرضیۀ دوم پژوهش نیز تأیید میشود.