خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای نظام آموزش فنی و حرفهای دوره متوسطه کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان، ژاپن به منظور ارائه مسیرنماهایی جهت بهبود بخشیدن به نظام آموزش فنی و حرفهای ایران است. پژوهش حاضر یک پیمایش تطبیقی است. گردآوری دادهها به روش اسنادی و مطالعه کتابخانهای وهمچنین جست وجو درسایتهای مرتبط اینترنتی مانند یونسکو، سایتهای وزارت آموزش و پرورش کشورهای مورد مطالعه صورت گرفته است. الگوی مورد استفاده، جرج بردی است. مهمترین نتایج به دست آمده نشان داده است که کیفیت بخشی به نظام آموزش فنی و حرفهای، ایجاد اعتماد به نفس، رشد کارایی شغلی، کارآفرینی، تناسب بابازارهای بین المللی، جزو اهداف اختصاصی کشورهای مورد مطالعه است. تدوین چهارچوب ملی صلاحیت، استفاده از رویکرد تلفیقی در تربیت معلمان، اختصاص ساعات بیشتر به کارورزی، ارتباط معلمان با شرکتها و ادامه همکاری و فعالیت زیر نظر یک استاد کار مجرب و ارزشیابی با استفاده از ابزار متنوع، انواع متعدد (پایانی ، تکوینی، مستمر)، توجه به حیطه عاطفی، اخلاق حرفهای و ارزشیابی گروهی در این کشورها مورد نظر قرار گرفته است. به منظور بهبود وضعیت نظام آموزشی فنی و حرفهای کشور عزیزمان میتوانیم با الگوگیری از موفقیتهای کشورهای پیشرفته و کاربست الگوها و رویکردهای آموزشی مناسب آنها، وضعیت کارآفرینی دانش آموختگان را ارتقا دهیم.
ملخص الجهاز:
Keywords: comparative analysis, technical and vocational educational system of America, Germany, England, Japan, Iran مقدمه یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در جهش به سمت توسعه، با تأکید سازمانهای بین المللی، توجه به آموزشهای فنی و حرفهای است.
گرچه دولت در سالهای اخیر گامهای اساسی برای ایجاد فرصتهای شغلی وکاهش نرخ بیکاری ودر واقع کنترل این امر داشته است (سند ملی توسعه و سازماندهی امور جوانان،2004 National Development and Youth Affairs organized document) و با وجود نیاز کشور به نیروی انسانی کارآزموده و متخصص و به رغم آن که سابقه ایجاد هنرستانهای فنی و حرفهای برابر با تأسیس مدارس جدید در ایران است، این آموزشها رشد کمی و کیفی لازم را نیافته ونیازهای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور را برآورده نمیسازد.
تمام این کشورها جزو 20 کشور اول دنیا بر اساس شاخص توسعه انسانی هستند 2009 ، The social Studies (Department ژاپن از جمله کشورهایی است که در آن دولت در ارتقای آموزشهای فنی و حرفهای بسیار فعال عمل میکند و بخش خصوصی نیز فعال است ولی بدون کمک دولت امکان تسریع و توسعه این آموزشها میسر نیست (Dj Yan, 2007)ژاپن یکی از دومین قدرتهای اقتصادی جهان است با توجه به این که منابع خام کافی ندارد (Salimifar"Mortazavi, 2001) در بین کشورهای جهان کمتر کشوری را میتوان یافت که مانند ژاپن از شرایط نامساعد اقتصادی، با سرعت اعجاب آور رهایی یافته و نه تنها به یکی از قدرتهای اقتصادی در جهان بدل شده است، بلکه به لحاظ انسجام اجتماعی و فرهنگی الگوی بسیاری از کشورهای در حال توسعه یا حتی پیشرفته قرار گرفته است (2003, Livingston).
Analysis of Teacher Education Programs and their Impact on Teaching Methods, Technical Training and Professional Development Journal, No. 14, Tehran, Ministry of Education, the research and educational planning(Persian) Japan.