خلاصة:
پژوهش حاضر برای تعیین اثربخشی نظام های یادگیری الکترونیکی از رویکردی جدید استفاده نموده است. رویکرد جدید شامل بهره گیری از سازه های «ارزشمندی» در کنار سازه «رضایتمندی» برای تعیین اثربخشی نظام های یادگیری الکترونیکی از نظر کاربران آنها بوده است. «دانشکده مجازی علوم حدیث شهر ری» به عنوان نمونه مورد بررسی قرارگرفت. به منظور تحلیل داده ها برای نخستین بار از دو ابزار تحلیل ماتریسی «شبکه ارزشمندی- رضایتمندی» و نیز «محک زنی لویس» استفاده شد. ابزارها نخستین بار توسط «لوی» برای سنجش اثربخشی نظام های یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرارگرفتهبودند. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری نیز کلیه دانشجویان دوره های لیسانس و فوق لیسانس رشته های مجازی دانشکده یادشده در سال تحصیلی 1389-1388 با تعداد 1926 نفر بود که از این میان تعداد 325 نفر نمونه به شیوه دردسترس انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده «پرسش نامه سنجش ارزشمندی- رضایتمندی از خصوصیات نظام های یادگیری الکترونیکی لوی» بود. برای تعیین روایی ابزار از شیوه های روایی محتوایی، سازه و صوری و برای تعیین میزان پایایی آن آلفای کرونباخ استفاده گردید. میزان پایای ابزار در سازه های ارزشمندی و رضایتمندی به ترتیب: 95/0 و 94/0 بود. نتایج نشان دادند که هیچ گونه رابطه معناداری میان سازه های ارزشمندی و رضایتمندی وجودندارد و این دو، سازه هایی مستقل و متفاوت هستند به علاوه نتایج «ابزار تحلیل ماتریسی شبکه ارزشمندی- رضایتمندی» نشان داد که وضعیت اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی مورد نظر (دانشکده مجازی علوم حدیث) در هریک از ابعاد چهارگانه (فناوری و پشتیبانی، محتوای درس، استاد و یادگیرنده) نسبتا متوسط و در ارتباط با کل نظام نیز تاحدی متوسط بوده است. تحلیل داده ها با ابزار محک زنی لویس» نیز نشان داد که وضعیت اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی مورد نظر، در هریک از ابعاد چهارگانه (فناوری و پشتیبانی، محتوای درس، استاد و یادگیرنده) نسبتا متوسط و در ارتباط با کل نظام، متوسط و تاحدی خوب بوده است.
This paper has employed a novel approach for determining effectiveness of electronic learning systems. This new approach employed importance and satisfaction structures for measurement of electronic learning systems’ effectiveness from viewpoint of their users. Hadith Science Virtual College in Rey was surveyed as case study. Two matrix analysis tools of “importance-satisfaction matrix” and “Lewis benchmarking” were used for data analysis. These tools were used for the first time by Lewis for measuring effectiveness of electronic learning systems. This is descriptive survey and statistical population contains all of the students in bachelor and master level in virtual fields of study in 2009-2010 academic year including 1926 students، 325 of them were selected as the sample by available sampling. Lewis’ questionnaire for importance-satisfaction measurement of electronic learning systems’ properties was data gathering tool. Content، structure، and form validity methods of for determination of tools’ validity while Cronbach’s alpha was applied for determining reliability. Reliability rates for importance and satisfaction structures were respectively 0.95 and 0.94. Findings showed that there is no significant relationship between importance and satisfaction structures and they are different and separate structures. In addition، results of “matrix analysis tools of importance-satisfaction matrix” showed effectiveness of the considered electronic learning systems (Hadith Science College) was relatively average for each one of four dimensions (technology and support، course content، teacher، and learner)، and partly average for the whole system. Data analysis through Lewis benchmarking indicated that effectiveness of the considered electronic learning systems was relatively average for each one of four dimensions (technology and support، course content، teacher، and learner)، and average and partly desirable for the whole system.