خلاصة:
هدف :هدف اصلی پـژوهش حاضـر شناسـایی ابعـاد سیسـتم مـدیریت دانـش و نـوآوری و ارزیـابی وضعیت آنها در کتابخانه های عمومی شهر یزدو تحلیل تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری است . روش :پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت ، توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی اسـت . بـه منظـور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده اسـت . جامعـه آمـاری پـژوهش را کلیـه کتابـداران کتابخانه های عمومی استان یزد (مشارکتی و غیرمشارکتی) تشکیل می دهند. داده ها با استفاده از آزمون هـای آماری پیرسون ، تی تک نمونه ای، مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسـیر مـورد تجزیـه و تحلیـل قـرار گرفت . یافته ها:یافته ها نشان داد که کلیه ابعاد مدیریت دانش به جز بعد «خلق و کسـب دانـش » بـر نـوآوری تاثیر دارند. به استناد ضرایب معادلات ساختاری، بیشترین اثرگذاری بر نـوآوری بـه ترتیـب مربـوط بـه بعـد «فن آوری و ساختار» وبعد «سازماندهی، ذخیره و تسهیم دانش » بود. همچنین یافته ها نشان داد که متغیرهـای«نوآوری اجرایی » و«نوآوری فنی » در کتابخانه های عمومی یزد از وضـعیت متوسـط و نـامطلوب برخـوردار هستند. به نظر میرسد به این دو حوزه توجه کمتری شده است و برنامه ریزی و تدوین اسـتراتژی بـه منظـور حل مشکلات و بهبود بخشیدن به وضعیت آنها وجود ندارد. اصالت /ارزش :اهمیت این پژوهش در معرفی عوامـل نیازمنـد بهبـود در سیسـتم مـدیریت دانـش و نوآوری نهاد است . عامل «خلق و کسب دانش در سیسـتم مـدیریت دانـش ،و عوامـل «نـوآوری اجرایـی » و «نوآوری فنی » در کتابخانه های عمومی نیازمند تقویت و توجه مدیریتی است .
ملخص الجهاز:
com تاریخ دریافت :١٣٩٢/١٠/٠٨؛ تاریخ پذیرش :١٣٩٣/٠٤/٢٩ چکیده هدف :هدف اصلی پـژوهش حاضـر شناسـایی ابعـاد سیسـتم مـدیریت دانـش و نـوآوری و ارزیـابی وضعیت آنها در کتابخانه های عمومی شهر یزدو تحلیل تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری است .
Gandhi با توجه به مطالب فوق هدف اصلی این پژوهش شناساندن بسترهای مورد لزوم بـرای ایجـاد نوآوری در کتابخانه های عمومی یزد است .
بـا در نظـر گرفتن اهمیت مطالب بیان شده و عدم وجود مطالعاتی در زمینۀ رابطۀ مدیریت دانـش و نـوآوری در کتابخانه های عمومی، شناسایی ابعاد جامعی از مدیریت دانش و بررسی تأثیرآنهابـر نـوآوری در این نوع کتابخانه ها توجیه پذیر است .
(جدول ٣) (رجوع شود به تصویر صفحه) تحلیل عاملی ابعاد زیرساختی مدیریت دانش نتایج تحلیل عامل اکتشافی بـر روی متغیرهـای زیرسـاختی مـدیریت دانـش رامـی تـوان در جدول ٤مشاهده نمود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول ١٤بیانگر تأیید شدن روابط بین کلیۀ ابعاد مدیریت دانش و نوآوری مـی باشـد.
ضرایب استاندارد بین متغیرهای پژوهش نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری و وضعیت تأیید یا رد فرضـیه هـای پـژوهش در مورد روابط بین ابعاد زیرساختی و فرایندی بر نوآوری را میتوان در جدول زیر مشاهده نمود.
2. Kirkpatrick, Holm, Rathi 3.
Industrial Management & Data Systems,105 (2), 164-183.
Managing Knowledge in a Medium Sized Public Library, Proceedings of the 37th Annual Conference of the Canadian Association for Information Science (CAIS).
Exploring the Use of Knowledge Management Practices in an Academic Library in a Changing Information Environment.