خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر پردازش شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه . بیش فعالی بود. این مطالعه به صورت شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان ٧ تا ١٤ سال مبتلا به اختلال نقص توجه . بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز اعصاب و روان آتیه بود. از این میان ١٢ نفر از مراجعان که شرایط لازم را دارا بوده ، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که ٦ نفر دارای اختلال نقص توجه . بیش فعالی از نوع بی توجهی و ٦ نفر دارای اختلال نقص توجه . بیش فعالی از نوع ترکیبی بودند. در این مطالعه کودکان ٤٠ جلسه نوروفیدبک به صورت سه بار در هفته دریافت کردند و در دو مرحله پیش و پس از آموزش نوروفیدبک با آزمون ارزیابی سیستم شناختی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تی وابسته و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانگان نقص توجه و تمرکز و نشانگان ترکیبی موثربوده است . اما نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اندازه اثر در گروه نقص توجه بیش از گروه ترکیبی نبوده است .
ملخص الجهاز:
"سوال اصلی مطالعه حاضر این بود که آیا آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانگان نقص توجه و ترکیبی موثر است و تاثیر آن بر کدام یک از نشانگان بیشتر است ؟ روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون اگروه های آزمایشی ١ و ٢ نجام شد.
به منظور بررسی این فرضیه که آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانگان نقص توجه و ترکیبی موثر است ، نمرات کودکان در مراحل پیش آزمون و پس آزمون با هم مقایسه شد.
نتایج نشان دادند که آموزش نوروفیدبک بر پردازش شناختی کودکان مبتلا موثر بوده است ، اما این تاثیر در گروه نقص توجه بیش از گروه ترکیبی نبوده است .
لوبار 2 (١٩٩٥) به ٣٧ کودک مبتلا به اختلال نقص توجه نوروفیدبک را آموزش داد که شاهد افزایش باند بتا و کاهش باند تتا در این کودکان در مقایسه با گروه کنترل بود.
تحقیقات نشان داده تحریک درست و به موقع مغز باعث رشد و عدم تباهی مغز و سیناپس ها می شود و عدم تحریک آن ها باعث کاهش تدریجی فعالیت ها و تاخیر رشد عصبی و مرگ Thompson سیناپسی و به دنبال آن بروز علائم اختلالات مختلف می شود؛ اما به وسیله نوروفیدبک که آموزش نظام دار توجه ، تمرکز و روشی موثر جهت تحریک مغز و بازداری از مرگ زود هنگام سیناپس ها است ، می توان از این عوارض جلوگیری به عمل آورد(هافمن 1 ، ٢٠٠٤)."