خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی و شناسائی صلاحیت ، ویژگی و رفتارهای رهبران تغییر و تعیین میزان تأثیر این ویژگیها بر عملکرد مدیران انجام شد. پژوهش به شیوه پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه هشت (روسا، معاونان ، روسای دانشکده ها و مدیران گروههای آموزشی ) با تعداد ٣٩٥ نفر بودند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان ٢٦٧ نفر برآورد گردید، و به شیوه نمونه گیری تصادقی طبقه ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با ٤٢ گویه بود. داده های گردآوری شده با شاخصهای آماری میانگین ، تحلیل عاملی و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد؛ خصوصیات رهبران تغییر را می توان در سه طبقه ویژگیها، مهارتها و صلاحیتها و رفتارهای رهبران تغییر طبقه بندی نمود. از دیگر نتایج تحقیق آنکه ، صلاحیتها و رفتارهای رهبران تغییر در حوزة مدیریت کنونی تأثیر کم و متوسطی بر عملکرد آنها داشته است .اما آنها میزان اهمیت بسیاری را برای تأثیر آنها برعملکردشان قائل بودند. به نظرآنها آموزش مهارتهای مشکل شناسی ، مشکل گشایی و جامع نگری به مدیران موجب بهبود عملکرد آنان می شود و ایجاد تغییر در دانشگاه را برای آنها آسانتر می نماید.
ملخص الجهاز:
"نتیجه تحقیق مورر(٢٠٠٦)درباره دلایل شکست برخی از دانشگاهها در فرایند تغییر، بیـانگر آن است که مدیرانی که بانی تغییر هستند اشتباهات شدیدی را مرتکب می شوند کـه از جملـه مهمترین آن اشتباهات عبارتند از: ١- قطع ارتباط از فرآیند تغییر، مدتی پس از ایجاد تغییر در سازمان ٢- کناره گیری از مسولیت تغییر و یا واگذار کردن آن به مدیر یـا افـراد درگیـر در برنامـه تغییر Benjamin Jowet Patrick ٣- قطع تبادل نطر و استدلال برای کارکنان و مدیران پیرامون نیاز به ایجاد تغییر وضعیت و چشم انداز آینده در زمان های مختلف و به روش های گوناگون ٤- قصور در ایجاد اتحاد بین رهبران کسب و کار و سهامداران ذی نفـع بـرای پـشتیبانی از برنامه تغییر ٥- راه اندازی برنامه تغییر دیگر بلافاصله پس از شروع برنامه جدید ٦- دست کم گرفتن مقاومت افراد در برابر تغییر و ناچیز پنداشتن افراد حاشیه ای در برنامه تغییر ٧- قصور در برآوردن انتظارات مدیران میانی وسرپرستان درگیر در برنامه ٨- صرف زمانی بسیار اندک برای پیشرفت برنامه تغییر و کمک به تیم برنامه برای غلبه بـر مشکلات حنیفی (١٣٨٥) پس از انجام تحقیقی بر مبنای نتایج آزمون تحلیل مسیر، چارچوب ادراکی را برای مدیریت تغییر در دانشگاههای آزاد ارائه داده است که مؤلفه های اصلی آن عبارتند از: آمادگی و بستر سازی فرهنگی و توانمند سازی ، همگرایی و همسویی در تغییر، انطباق پـذیری در تغییر، صلاحیتهای رهبر تغییر و محتوای تغییر."