خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ADHD بود. برای وصول به این هدف ، از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال ADHD پایه ی چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی ٩٣-١٣٩٢ بود، ٣٢ دانش آموز مبتلا به اختلال ADHD به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسش نامه محقق ساخته ، پرسشنامه کانرز والدین ، مصاحبة بالینی ، مجموعه آزمون استاندارد شده حساب یا آزمون پیشرفت تحصیلی و تشخیصی ریاضی شلو و آزمون عملکرد پیوسته بود. ضمن آنکه روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعة آزمایشی با کار آزمایی بالینی است که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد، داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان دارای اختلال ADHD و گروه کنترل در نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ بدین معنا که نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی بین دو گروه بعد از آموزش توانبخشی شناختی متفاوت است . می توان نتیجه گرفت که از مداخله توانبخشی شناختی می توان برای بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال ADHD استفاده کرد.
ملخص الجهاز:
"نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانش آموزان دارای اختلال ADHD و گروه کنترل در نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ بدین معنا که نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی بین دو گروه بعد از آموزش توانبخشی شناختی متفاوت است .
Lounsbury, steel, Loveland & Gibson 122 مشکلات توجه و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مبتلا به ADHD مشخص می شود.
بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال کمبود توجه .
می شود، لازم است جهت حل این مشکل ضمن استفاده از راهبردهای شناختی مناسب ، توجه اساسی به این مؤلفه ها در هنگام درمان صورت گیرد و در نهایت براساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت استثنایی از راه آموزش توانبخشی شناختی به دانش آموزان دارای اختلال ADHD خود کمک کنند تا یادگیرندگان موفق تری باشند و در سرنوشت تحصیلی خویش نقش فعال تری ایفا کنند."