خلاصة:
همزمان با پیشرفت فناوری، صنعت خردهفروشی بهکمک فناوری اطلاعات در مقیاس وسیعی فرایند کسبوکار یکپارچه را از سنتی به کانالهای آنلاین تغییر داده است. در این مقاله، تأثیر یکپارچگی کانالهای خردهفروشی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکتهای خردهفروشی و همچنین نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی بهمثابۀ قابلیت سازمان در بهرهبرداری و اکتشاف فرصتهای رشد، در رابطۀ بین یکپارچگی کانالهای خردهفروشی و عملکرد بررسی شده است. دادههای پژوهش از شرکتهای خردهفروشی زنجیرهای شهر رشت بهدست آمده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان شرکتهای خردهفروشی کلانشهر رشت است. از این جامعۀ آماری، 124 نفر از کارکنان بهروش تصادفی ساده برای نمونۀ آماری انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است؛ اطلاعات آن از طریق پرسشنامه جمعآوری و بهکمک مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد ابعاد یکپارچگی کانالهای خردهفروشی مبتنی بر فناوری اطلاعات با میانجیگری دوسوتوانی سازمانی بر عملکرد تأثیر میگذارد.
ملخص الجهاز:
"در سال های اخیر، شناخت عوامل تأثیرگذار بر کارایی کانـال هـای توزیع و برنامه ریزی برای کنترل و بهینه سازی آنها در کانون توجـه قـرار گرفتـه و شـرکت هـای بسیاری را به بررسی این عوامل واداشته است ؛ اما فروشگاه های خرده فروشی در کشور مـا هنـوز به صورت نمایانی از فناوری اطلاعات برای یکپارچگی خدمات بهره نبرده اند.
در پژوهش حاضر تلاش می شود تأثیر ابعاد یکپارچگی کانال های خـرده فروشـی مبتنـی بـر فناوری اطلاعات با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی ، بر عملکرد شرکت های خرده فروشی بررسی شود.
Multichannel e -commerce بر اساس ادبیات نظری و مدل مفهومی فرضیه های پژوهش به شرح زیر مطرح می شوند: فرضیة اول : یکپارچگی کانال های خرده فروشی مبتنی بر فناوری اطلاعات به طور مستقیم بر عملکرد تأثیر می گذارد.
با توجه به اینکه شرکت های خرده فروشی شهر رشت در فروشگاه ها استفادة زیـادی از فناوری اطلاعات و کانال آنلاین نمی کنند؛ محققان ابتدا به بررسی همة فروشـگاه هـای فعـال رشت پرداختند و از میان آنها چهار فروشگاهی را که در سطح قابل قبـولی از فنـاوری اطلاعـات بهره می بردند، انتخاب کردند.
٧٩ برای VAF به این معناست که تقریبـا بـیش از سـه چهـارم از اثـر یکپـارچگی کانال های خرده فروشی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر عملکرد، از طریق غیرمستقیم توسط متغیـر میانجی دوسوتوانی سازمانی تبیین می شود.
نتیجه گیری و پیشنهادها هدف اصلی این مقاله ، بررسی تأثیر یکپارچگی کانال های خرده فروشی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر عملکرد فروشگاه های خرده فروشی با میانجی گری دوسوتوانی سازمانی است ."