خلاصة:
اهمیت دستیابی به اطلاعات بازار که حاصل هوشمندی رقابتی سازمان است با تغییرات وسیعی که امروزه شرکتها در حوزههای مختلف از جمله افزایش شدت رقابت، ورود فناوریهای جدید، خصوصیسازی و مواردی مانند اینها در محیط رقابتی خود تجربه میکنند، بیش از پیش افزایشیافته و بهشدت بر عملکرد سازمان تأثیر میگذارد. از این رو پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر عملکرد سازمان در بانکهای تجاری اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی و از شاخۀ همبستگی است. جامعۀ آماری آن 22 بانک تجاری است که از 14 بانک همکاریکننده با پژوهش، 174 نفر برای نمونۀ آماری انتخاب شدند. پس از جمعآوری پرسشنامهها، دادهها در قالب مدلسازی معادلات ساختاری بهکمک نرمافزارهایSmartPLS و SPSS بررسی شدند. یافتهها نشان داد هوشمندی رقابتی بر عملکرد سازمانی تأثیر میگذارد. مؤلفههای هوشمندی رقابتی که هوشمندی رقبا، تکنولوژیکی، راهبردی ـ اجتماعی و بازار را دربرمیگیرند نیز بهترتیب اولویت بر عملکرد سازمان تأثیرگذارند.
ملخص الجهاز:
"بـه تعبیـری هوشـمندی رقـابتی بـه هوشمندی شرکت یا کسب وکار١ اشاره دارد و هنر جذب و انتقال دانـش از عناصـر فراسـازمانی و محیط ، طی قواعد خاص و ضوابط معین به سازمان برای حفاظت از تهدیدهای رقابتی ، شناخت و بهره برداری از فرصت های بالقوه و ساختن آینده است و مـی توانـد بـر موقعیـت رقـابتی شـرکت اثرگذار باشد (فوری ، ١٩٩٩؛ فالد، ١٩٨٥؛ راچ و سانتی ، ٢٠٠١).
مدل مفهومی پژوهش با توجه به مباحث بیان شده ، فرضیه های این پژوهش به شرح زیر مطرح شده اند: فرضیة اصلی در صنعت بانکداری ، هوشمندی رقابتی بر عملکرد تأثیر می گذارد.
مدل اجرا شده همراه با مقادیر ضریب مسیر (هوشمندی رقابتی شاخص انعکاسی و سازه های آن شکل دهنده هستند) نتایج اجرای مدل همان طور که در جدول ٤ نیز نشان داده شده است ، فرضیة اصلی پژوهش یا اثرگذاری هوشمندی رقابتی بر عملکرد سازمان با ضریب معناداری ١٤.
با توجه به تعریف دشامیز و نایاک (١٩٩٥) از هوشمندی بازار و همچنین تأیید فرضیة فرعـی اول مبنی بر اثر هوشمندی بازار بر عملکرد سازمان ، به نظر مـی رسـد توجـه بیشـتر بانـک هـای تجاری به نیاز مشتریان از طریق نظرسنجی ها و فرم های افتتاح حساب ، می تواند در عملکرد بهتر آنها مؤثر باشد.
World-Wide Web as an Instrument for Competitive Intelligence in a Tertiary Educational Environment, South African Journal of Information Management, 1(2): 137-151.
International Journal of Operations & Production Management, 15(4): 145-160."