خلاصة:
محیط پیوسته در حال تغییر است . با تغییر محیط ، سازمان ها نیز، متناسب با آن ، واکنش نشان می دهند. سازمان هایی که به تغییرات محیطی حساس نباشند از بین خواهند رفت . به همین دلیل ، برای پاسخ به تغییرات محیطی ، مفاهیم فراوانی در دانش مدیریت به وجود آمده است : بازاریابی ، استراتژی ، مدیرت دانش ، ابتکار و خلاقیت ، مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار، ساخت بر اساس سفارش ، و تولید انبوه از این مفاهیم اند. سازمان ها این مفاهیم را در قالب مدل کسب و کار به کار می گیرند. سازمانی موفق است که بتواند مدل کسب و کار خود را دقیق تدوین کند و به موقع نیز آن را بازبینی کند. درواقع ، با توجه به تغییرات محیطی ، تدوین و بازبینی مدل کسب و کار امری پیوسته و ضروری است . در این مقاله ، با استفاده از مدل کسب و کار استروالدر، دیجیتال ، با توجه به مفهوم استراتژی اقیانوس آبی ، بررسی می شود.
ملخص الجهاز:
"مفاهیم مختلف مانند سیستم های استراتژیک و مدیریت استراتژیک ، مشتری مداری (ارتباط مؤثر با مشتریان و حفظ آن ها)، بهبود مستمر و اثربخشی در کار از طریق رعایت استانداردهای بین المللی ، مدیریت کیفیت ، واکنش به موقع به تغییرات ، مدیرت دانش ، ابتکار و خلاقیت ، مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار، ساخت بر اساس سفارش و تولید انبوه ، و سوق یافتن به سوی کسب و کار الکترونیک ، تجارت الکترونیک ، و بنگاه های مجازی همه پاسخ های گوناگون به یک پرسش هستند: مدل کسب و کار خود را چگونه تغییر دهیم تا موفق بمانیم ؟ استروالدر و پیگنیور تعریفی از مدل کسب و کار ارائه کرده اند که در ادامه از این تعریف و مدل استخراج شده از آن استفاده خواهیم کرد.
مثلا مدل کسب و کار تولید و توزیع محتوا آنلاین بی بی سی در ادامه آمده است :(تصویر ٢) با توجه به رشد سرعت پذیرش نوآوری ها، سازمان ها نیز باید آمادگی بالایی برای تغییر مدل کسب و کار خود داشته باشند؛ مثلا، اگر زمانی ٦٨ سال طول کشید تا ٥٠ میلیون نفر کاربر هواپیما شوند، اکنون در کمتر از یک سال فناوری هایی مانند آی پد یا جوهر الکترونیک به این تعداد کاربر می رسند (King, ٢٠١٠,).
مدل کسب کار محتوای آنلاین بی بی سی / بخش های ارتباط با ارزش های فعالیت های شرکای مشــتــری : مشــتــری : پیشنهادی : کلیدی: کلیـــدی : کاربران اینترنت (بازار سلف سرویس آموزش سفارش کارمزدی تلویزیون بی بی سی انبوه ) خدمات عمومی سرگرمی توسعه پلتفرم های فناورانه بازارخاص سایتهای اطلاعات تولید عموم مردم انگلستان غیرانگلیسی زبان خدمات عمومی توزیع عموم کاربران اینترنت تولیدکنندگان محتوا کانال ها منابع کلیدی اینترنت میراث برند، پایانه های همراه آرشیو بی بی سی مالی انسانی جریان های درآمدی : ساختار هزینه : درآمدثابت ازحق لیسانس (امتیاز) ارزش محور محدودیت هزینه 13 تابستان ١٣٩١ شماره ششم می گیریم ."