خلاصة:
این مقاله به مطالعه تطبیقی «مسافر» و «سفر» دو شعر از سـهراب سـپهری و شـارل بـودلر می پردازد که از نظر اندیشه و هنر، از مهم ترین چهره های تاثیرگذار بر ادبیـات عـصر خـود به شمارمی روند؛ چراکه آنان محیط پیرامون خود را با تجسم مفاهیمی عمیق تر از آنچه بـه چشم می ید در قالب نمادها و نشانه ها جلوه می دهند. گرچه دیدگاههای سـپهری و بـودلر در زمینه سفر، دستیابی به دنیای ایده آل و حقیقت هستی دارای شباهت های زیادی هـستند تفاوت های بسیاری هم دارند که آنها را از هم متمایز می کند. به این مهم نیـز بایـد اشـاره کرد که عرفان و منطق سهراب سپهری و نگاه شرقی اش در تقابـل بـا فلـسفه غربـی شـارل بودلر قرار می رد و راه این دو شاعر را از هم جدا می سازد. در مقاله حاضر، با رویکـردی تطبیقی از منظر ادبی و عرفانی ، به برخی اندیشه ها و ابعاد مضمونی این دو شعر اشاره شده و شباهت ها و تفاوتهای میان آن دو، مورد بررسی قرارگرفته است .
ملخص الجهاز:
"از دیدگاه تورج رهنما دلیل آن این اسـت که سپهری مسافر بی سکونی است کـه بـا شـعر خـود روی محـیط دایـرهای محـدود حرکـت نمی کند تا باز به نقطه آغاز بازگردد بلکـه رودخانـه ای اسـت کـه از هـر کجـای آن مـی تـوانی کوزهات را پر کنی ؛ به عبارتدیگر: شعر سپهری ساکن نیست ، مربوط به زمـان و مکـان خاصـی نیست ، شعری ست پویا، بی آغاز، بی انجام.
بحث و بررسی سپهری و بودلر هنر شعری بودلر، در ادبیات فرانسه ، به عنوان انقلاب و رویکردی قابل توجـه تلقـی مـی گـردد: وی محیط پیرامونش را با تجسم مفاهیمی عمیق تر از آنچه به چشم می ید در قالب نمادها و نشانه ها جلـوه داد و بدین ترتیب ، با پشت سر گذاشتن رئالیست ها، بینشی دیگر از دنیای تخیل را وارد عرصـه ادبیـات نمود و در پی یک جنبش ، نهضت سمبولیسم را با مجموعه گل های رنج بنیان نهاد و بـه عنـوان پیـشتاز مکتب سمبولیسم شناخته شد.
(ترجمـه شـعر"سـفر"، گل های رنج ، شارل بودلر، ترجمه دکتر پرویز ناتل خانلری) ویژگی مسافران دو شاعر قسمت اول شعر بودلر با جهان کودکی آغاز می گردد که وسیع و بزرگ است ، چون کودک تنها"شیفته تصاویر و نقوش"است .
مانند بالن سبکدلاند، هرگز از سرنوشت خویش دور نمی شوند و بی آنکه خود سبب را بدانند، دمادم می گویند: برویم !(ترجمه شعر"سفر"، گـل هـای رنـج ، شارل بودلر، ترجمه دکتر پرویز ناتل خانلری ) مسافر بودلر به سمت بهشت گمشده (٢) خود می رود."