خلاصة:
در این تحقیق به منظور بررسی رابطه رشد اخلاقی و سبک تربیتی بزرگسالان با میزان کشمکش و گسست آنان با نوجوانان ، از بین دبیرستان های پسرانه تهران ، دو دبیرستان انتخاب شدند. آن گاه از بین دانش آموزان سال های سوم و پیش دانشگاهی هر دبیرستان ، ١٠٠ نفر (در مجموع ٢٠٠ نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس میزان کشمکش و نیز نگرش های سیاسی آنان با پدرانشان با استفاده از دو مقیاس محقق ساخته دارای پایائی بسنده اندازه گیری شد. همزمان با آن ، میزان رشد قضاوت اخلاقی ، نگرش های سیاسی و سبک تربیتی پدران آنها نیز با استفاده از معمای رشد اخلاقی کولبرگ ، مقیاس نگرش سنج و مقیاس سبک تربیتی اندازه گیری شد. داده های حاصل نشان داد که اولا بین حدود دو سوم نوجوانان و پدران آنان گسست روانی وجود دارد؛ ثانیا، بین رشد اخلاقی پدران و میزان گسست آنان با فرزندان شان رابطه معناداری وجود دارد؛ ثالثا، بین رشد اخلاقی پدران و همخوانی نگرش های سیاسی آنان با نگرش های فرزندان شان رابطه وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"سنجش رابطه گسست نسلی با سبک فرزندپروری پدران * محمدحسین الیاسی چکیده در این تحقیق به منظور بررسی رابطه رشد اخلاقی و سبک تربیتی بزرگسالان با میزان کشمکش و گسست آنان با نوجوانان ، از بین دبیرستان های پسرانه تهران ، دو دبیرستان انتخاب شدند.
این محققان نیز طی تحقیقات گسترده ای دریافته اند که بین سطح تساهل و مدارای والدین ، به ویژه پدران ، و میزان همخوانی نظرها و نگرش های آنان با فرزندانشان رابطه معناداری وجود دارد.
از این تفاوت می توان نتیجه گرفت که بین رشد اخلاقی پدران و سطح همخوانی نگرش های سیاسی آنان با نگرش های فرزندان نوجوانشان رابطه معناداری وجود دارد.
افزون بر آن ، از یافته های مندرج در جدول بالا می توان نتایج زیر را برجسته ساخت : ـ تنها حدود ٢٧ درصد پدرانی که در مرحله رشد اخلاقی ابتدایی قرار دارند، از حیث نگرش های سیاسی با فرزندان نوجوان خود همخوانی دارند.
نتایج حاصل در جدول زیر درج شده است : جدول ٣ رابطه سبک تربیتی پدران و کشمکش آنان با پسران نوجوان سبک تربیتی سطح گسست جمع گسست کامل گسست نسبی عدم گسست O E O E O E O E سهل گیرانه استبدادی قاطع و محبت آمیز 21 28 14 21 20 22 22 17 15 18 17 19 18 13 38 23 21 25 61 58 67 61 58 67 جمع 63 63 54 54 69 69 186 186 فراوانی های مندرج در جدول بالا با استفاده از آزمون آماری خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
Kohlberg, L (1985) The psychology of moral development."