خلاصة:
در مجموعه مباحث مطرح شده در زمینه «مطالعات نسلی در ایران » و «جامعه شناسی نسلی در ایران »، در مورد ماهیت نسل جوان در مقایسه با نسل میان سال و نسل کهن سال ، داوری های متعددی صورت گرفته است . از میان کسانی که شناسایی جامعه و فرهنگ ایرانی را بر اساس عنصر نسلی ممکن دانسته اند، می توان از دو دیدگاه معارض تحت عناوین دیدگاه «گسست نسلی » و دیدگاه «وفاق نسلی » یاد کرد. در اینکه کدام یک از دو دیدگاه در مورد وضعیت نسلی در ایران صادق تر است ، نیاز به بررسی های متعددی است : ضمن اینکه مطالعه و بررسی تجربی تاریخی ضروری است ، توجه به زندگی روزمره به عنوان متن عمل فرهنگی و اجتماعی نسل ها اهمیت بیشتری دارد. به عبارت دیگر، با وجود اهمیت مطالعات تاریخی نیازمند به بررسی فرهنگی از منظر مطالعه فرهنگ و نسل هستیم . از این رو در مقاله سعی شده با توجه به ظرفیت ها، محدودیت ها، و شیوه های عمل نسل ها در ایران نحوه تعامل یا تعارض بین آنها با توجه به شواهد تجربی که در محیط پیرامون همه ما وجود دارد، بحث شود. وجود ظرفیت های متعدد نسلی است که امکان تعامل بین نسلی را فراهم می کند که نتیجه آن بازتولید فرهنگی اجتماعی تا انقطاع فرهنگی اجتماعی است . از طرف دیگر، وجود محدودیت های نسلی که ریشه تجربه و انتظارات ، و آگاهی نسلی دارد، نیاز به تعامل بین نسلی را فراهم می سازد.
ملخص الجهاز:
"توکلی (١٣٨٢) یکی دیگر از مخالفان گسست نسلی است و در نتیجه گیری مقاله اش که مرتبط با گزارش تحقیقی تحت عنوان «بررسی ویژگی های دو نسل در چارچوب نظام ارزشی » است ، مدعی است که یافته های تحقیق نشان می دهد که شکاف نسلی در عمل و در سطح خانواده بین عناصر آن از قبیل مادران و دختران وجود ندارد.
بیات (١٣٨٢: ٣٤٥-٣٣٠) به نقش نهاد خانواده ، آموزش و پرورش ، رسانه های ارتباط جمعی ، گروه همسالان ، گروه مرجع ، نهادهای مدنی ، و نهادهای مذهبی در انتقال ارزش ها و هنجارهای اجتماعی به نسل جدید برای جلوگیری از انقطاع نسلی اشاره کرده است ، طاهری نیز با قبول عناصر فوق به سهم ادبیات در انتقال فرهنگ و ارزش های فرهنگی اشاره دارد.
نتیجه گیری در این مقاله ضمن مروری اجمالی بر نحوه شکل گیری مطالعات نسلی در ایران و بیان سهم افراد و سازمان های اجتماعی در این زمینه ، به نقشی که تحقیقات صورت گرفته از طرف مؤلف در اثر همکاری با اینگلهارت و منابع تهیه شده (به طور خاص سمینار و تألیفات به واسطه پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی به محوری ترین مناقشه های موجود اشاره شده است .
در مقاله سعی شده است تا ضمن مرور بر ادبیات موجود در هر دو زمینه وضعیت رابطه نسلی در ایران که ضمن اینکه با وجود دو نهاد اجتماعی خانواده و دین زمینه های پیوستگی بین افراد و نسل ها را فراهم می کنند، تمایزات و تفاوت های نسلی به لحاظ تجربه زیسته نسلی و ابژه های مورد استفاده نشان داده شود."