خلاصة:
عصر حاضر به عصر اطلاعات شهرت دارد، کاربران بهواسطه بهرهگیری از فناوری اطلاعات حجم زیادی از اطلاعات را در کمترین زمان در فواصل مکانی بسیار دور بهراحتی جابهجا میکنند. بااینحال، فناوری اطلاعات در کنار مزایایی بالقوهای که برای کاربران داشته است، پیامدهای اخلاقی را نیز به همراه داشته و نیاز به سازگاری با ارزشهای انسانی جامعه دارد. هدف این مطالعه تعیین سطح تکامل اخلاقی کارکنان فناوری اطلاعات با بهرهگیری از تئوری رشد اخلاقی شناختی لارنس کلبرگ است که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه تعیین تکامل اخلاقی (که مشتمل بر 6 سناریو است)، از 112 نفر از کارمندان واحد فناوری اطلاعات در 19 شرکت و سازمان، دولتی و خصوصی شهر بندرعباس با روش نمونهگیری تصادفی جمعآوری شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای t مستقل، پیرسون و ANOVA استفاده شد. نتایج نشان داد که 84/11 درصد کارمندان در سطح پیش عرفی، 53/36 درصد در سطح عرفی و 64/51 درصد در سطح پس عرفی قرار دارند. این امر نشاندهنده لزوم توجه بیشتر به تکامل اخلاقی کارکنان در حوزه فناوری اطلاعات است.
ملخص الجهاز:
"برای حل این تناقض از روش گراند تئوری برای به وجود آوردن کدهای اخلاقی فناوری اطلاعات برحسب فرهنگ آن کشور استفاده میکند و خواستار پیاده سازی سناریوهای است که ترکیبی از ویژگی اخلاقی مکتب کنفوسیوس و گیونزا١ (تمایز به روابط شخصی) است که به منظور بهبود سازگاری بین "خود خصوصی " و "خود عمومی " کارکنان ایجاد شده است ؛ و یک کد اخلاق اطلاعاتی مناسب برای کسب وکار در جامعه فرهنگی چین را شامل سه بخش میداند: ١ـ الزامات اخلاق عمومی ٢ـ مسئولیت های 1.
برای در نظر گرفتن مباحث و معضلات اخلاقی مناسب با متخصصان فناوری اطلاعات و کاوش اخلاق کسب وکار ما ابتدا مراجعه کردیم به کار (اسنل و همکاران ، ١٩٩٧)؛ که بررسی کرده بودند استدلال اخلاقی توسط مدیران در هنگ کنگ که بروی تئوری رشد اخلاق شناختی صورت گرفته است ؛ که از ١١ تم کلی به عنوان معضلات اصلی کسب وکار استفاده کردند و همچنین ما استفاده کردیم از مسائل مهم در حوزه فناوری اطلاعات ، به عنوان مثال وظایف حرفه ای فناوری اطلاعات و اشکالات مربوط به این حوزه (لانگفورد، ١٩٩٥) که درنهایت مجموعه نهایی از ١٣ سناریو تشکیل شد که برای نشان دادن طیف گسترده ای از معضلات اخلاق عملی و مرتبط با کسب وکار متخصصان فناوری اطلاعات که مربوط به تجربه آنان در محیط کار میشود، مورد استفاده قرار گرفت (فلوریدی و ساندرز، ٢٠٠٢)."