خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی نقش هماهنگی شناختی در پیوند میان اخلاق گرایی مدیران و رضایت شغلی معلمان به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را معلمان زن و مرد برخی نواحی آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل داده اند. تعداد ٥٣٢ نفر معلم ، به شیوه ی سهل الوصول برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل ، شاخص رضایت شغلی )با چهار خرده مقیاس موسوم به رضایت از کار، رضایت از حقوق و دستمزد، رضایت از همکاران و رضایت از سرپرست (، پرسش نامه رهبری اخلاقی و مقیاس هماهنگی شناختی بود. داده های حاصل از پرسش نامه های پژوهش از ط ریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفت . نتایج حاصل از تحلیل داده نشان داد که هماهنگی شناختی، پیوند بین رهبری اخلاقی را با رضایت از کار، رضایت از حقوق و دستمزد و رضایت از همکاران تعدیل میکند. تحلیل های پسین نشان داد که در هماهنگی شناختی پایین ، رابطه رهبری اخلاقی با
ملخص الجهاز:
"بر پایه همین تبیین ، هماهنگی شناختی به این ترتیب موجب تعدیل رابطه اخلاق گرایی مدیران و رضایت شغلی میشود که اگر بین آنچه مدیران و سرپرستان در سازمان ها یا محیط های کار انجام میدهند و آنچه افراد به لحاظ اخلاقی به آن باور دارند، هماهنگی وجود داشته باشد، افراد دچار تجربه حالات عاط فی مثبت مستتر در رضایت از کار، حقوق و دستمزد، ارتقاء و ترفیع ، همکاران و بویژه سرپرست میشوند.
بنابراین ط ی این پژوهش ، برای اولین بار در ایران ، به ط ور مستقیم نقش هماهنگی شناختی اخلاقی در پیوند میان اخلاق گرایی مدیران با رضایت شغلی معلمان در ابعاد رضایت از کار، رضایت از حقوق و دستمزد، رضایت از همکاران و رضایت از سرپرست به عنوان هدف اصلی در نظ ر گرفته شده است .
در شرایط کنونی چندان مشخص نیست که آیا هماهنگی شناختی- اخلاقی بین اخلاق گرایی مدیران و معلمان ، زمینه ساز رضایت شغلی آن ها در ابعاد مختلف هست یا خیر؟ لذا یافته های حاصل از این پژوهش با فراهم سازی پاسخی مستند برای این سؤال امکان تأمل ، توجه و در صورت امکان برنامه ریزی را در عرصه هماهنگ سازی بیشتر اقدامات مدیران با اصول و ارزش های اخلاقی مورد تأکید معلمان در سطح آموزش و پرورش فراهم خواهد ساخت ."