خلاصة:
عرضه های اولیه سهام ، از آن جهت کـه مــوجب ورود شرکت های جـدید و شاید سرمایه گذاران جدید به بازار میشود، بـرای بورس ها و بازارهای سرمایه مهم است . با توجه به اهمیت عرضه های اولیه در بورس تهران و پیشی گرفتن بازار سرمایه از بازارهای رقیب و اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی، پژوهش و بررسی پیرامون عرضه های اولیه ضروری به نظر میرسد. در همین راستا پـژوهش حاضـر به بررسی رابطه بین مدیریت سود اقلام تعهدی و بـازدة بلندمدت سهام در عرضه های اولیه پرداخته است . قلمرو زمانی تحقیق از سال ١٣٨٠ الی ١٣٩٢ بوده و برای آزمون فرضیه ها از الگوی رگرسیونی لاجیت استفاده شده است . یافته های پژوهش نشان دهندة عدم وجود رابطه معنادار بین مدیریت سود اقلام تعهدی در سال عرضه عمومی اولیه با بـازدة بلندمدت سهام در شرکت های IPO بوده است .
ملخص الجهاز:
"به همین دلیل هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ مدیریت سود اقلام تعهدی ١ در سال عرضۀ عمومی اولیه و خطر کاهش بـازدة بلندمدت سهام در شرکت های عرضۀ عمومی اولیه است .
آنها به این نتیجه رسیدند که بازدة سهام شرکت هایی که در سـال عرضۀ عمومی اولیه اقلام تعهدی و فعالیت های واقعی را در سطح بالایی مدیریت میکنند به شدت کاهش مییابد.
فرضیۀ پژوهش بر اساس ادبیات پیش گفته و با توجه به هدف و اهمیت ، فرضیۀ پژوهش به صورت ذیل تدوین گردیده است : فرضیه : مدیریت سود اقلام تعهدی در زمان عرضۀ عمومی اولیه بر روی بـازدة بلندمدت سهام شرکت های با عرضۀ عمومی اولیه تأثیر معکوس و معناداری میگذارد.
نتایج آزمون فرضیه فرضیۀ پژوهش به این صورت مطرح شده بود که مدیریت سود اقلام تعهدی در زمان عرضۀ عمومی اولیۀ سهام بر روی بـازدة بلندمدت سهام شرکت های با عرضۀ عمومی اولیه تأثیر معکوس و معناداری میگذارد.
هدف از پژوهش انجام شده ، بررسی تأثیر مدیریت سود اقلام تعهدی شرکت های با عرضۀ عمومی اولیه در سال عرضۀ عمومی اولیه بر روی کاهش بـازدة بلندمدت سهام بوده است .
Investigation of earning management at the time of initial public offering shares to the public in Tehran Stock Exchange.
The effect of earnings management on long-term returns on initial public offerings by fama and french three-factor model in Tehran Stock Exchange.
The relationship between real earnings management activities and future performance in Tehran Stock Exchange."