خلاصة:
آسیب شناسی و تعیین آسیب پذیری اخلاقی دانش آموزان گام اساسی در مصون سازی آنها در برابر تغییرات ارزشی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی است . تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان آسیب پذیری اخلاقی دانش - آموزان انجام یافته است . چارچوب نظری از نظریات دورکیم ، اینگلهارت و لرنر تشکیل شده است . این پژوهش ، با تکنیک پیمایش رابطه بین میزان آسیب پذیری اخلاقی و عوامل اجتماعی- فرهنگی موثر بر آن را در بین دانش - آموزان پسر شهر یزد بررسی کرده است . تعداد ٣٨٦ نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای برای نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان میدهند که بین متغیرهای سن ، نوگرایی، مصرف گرایی، مقبولیت اجتماعی، کاهش تعهدات دینی و سنتی با آسیب پذیری اخلاقی رابطه معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از رسانه با آسیب پذیری اخلاقی رابطه معناداری مشاهده نشد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که سه متغیر مقبولیت اجتماعی، کاهش تعهدات دینی - سنتی و سبک زندگی غربی ٦٣% از واریانس تغییرات در متغیر وابسته آسیب پذیری اخلاقی را تبیین کردند.
ملخص الجهاز:
"بنابراین مسأله تحقیق ما این میباشد که نقش عواملی چون رسانه ها، نوگرایی، مصرف گرایی، مقبولیت اجتماعی و کاهش تعهدات دینی- سنتی را بر آسیب پذیری اخلاقی دانش آموزان شهر یزد مورد ارزیابی قرار دهیم .
فهیمه یاری(١٣٩١) در تحقیق خود با عنوان " ارتباط ملیگرایی مصرفی دانش آموزان دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر دیهوک" به این موارد اشاره کرده است : تحلیل ها وجود رابطه مثبت معنادار میان متغیرهای نگرش های مذهبی و ملیگرایی مصرفی دانش آموزان و همچنین متغیرهای ملی گرایی مصرفی دانش آموزان و ملی گرایی مصرفی معلمان را تأیید نمود، بنابراین می توان با برنامه ریزی جهت تقویت نگرش های مذهبی و ملی گرایی مصرفی معلمان ، ملیگرایی مصرفی دانش آموزان را تقویت و فرهنگ مصرف تولیدات داخلی را در جامعه ایجاد و تقویت نمود.
در این راستا هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه مؤلفه های اجتماعی ـ فرهنگی بر آسیب پذیری اخلاقی دانش آموزان پسر شهر یزد می باشد که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دانش آموزان پسر ناحیه دو این شهر ٣٨٦ نفر به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند.
افزایش ارزش های خود مختاری، مدرنیزاسیون را به یک روند توسعه انسانی تغییر داده است و جامعه ای را ایجاد کرده است که به طور فزاینده ای فرد محور است ، براساس این نظریه و یافته های تحقیق به نظر میرسد که توجه به نوگرایی در دانش آموزان باعث شده است آنها خودمختار و خودمحور شوند و این بر آسیب پذیری اخلاقی آنها اثرگذار بوده است ، به - طوری که آنها دست به تمسخر و فحاشی می زنند."