خلاصة:
تعلل ورزی یا به آینده موکول نمودن کارها آنقدر متداول است که شاید بتوان آن را از تمایلات ذاتی انسان برشمرد. اگرچه تعلل ورزی همیشه مسئله ساز نیست ، اما در اغلب موارد می تواند از طریق ممانعت از پیشرفت و عدم دسترسی به اهداف ، پیامدهای نامطلوب و جبران ناپذیری داشته باشد و یکی از انواع شایع تعلل ورزی ، تعلل ورزی تحصیلی در بین دانش آموزان می باشد. از اینرو، این پژوهش نیز با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای کاهش تعلل ورزی تحصیلی در تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر تبریز انجام گرفت . به همین منظور تعداد ٣٦ نفر از دانش آموزان دارای تعلل ورزی تحصیلی بالا که از طریق مطالعه مقدماتی و سرند کردن انتخاب شده بودند در یک طرح آزمایشی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای گروه آزمایش بسته آموزشی راهبردهای کاهش تعلل ورزی تحصیلی و برای گروه کنترل آموزش عادی روزانه اعمال شد. پیش آزمون و پس آزمون نیز با استفاده از مقیاس تعلل ورزی تحصیلی سواری (١٣٩٠) اخذ شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین های دو گروه آزمایش و کنترل در مولفه تعلل ورزی تحصیلی عمدی (٠.١٢٥ ,٠٠٥ , ,٤٢ .٤ ) و تعلل ورزی تحصیلی ناشی از خستگی جسمی -روانی (٠.١٥١ ,٠٠٥ , ,F ٥٥١) تفاوت معنی داری وجود دارد ولی در مولفه تعلل ورزی تحصیلی ناشی از بی برنامه گی (٠.٠٥ , ,٠.٤٦٥ ) تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل وجود ندارد. نتایج پژوهش می تواند راهنمای مشاوران و روانشناسان مدرسه در راستای کاهش تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان باشد.
ملخص الجهاز:
"نتایج به منظور بررسی این فرضیه که آموزش راهبردهای کاهش تعللورزی تحصیلی موجب کاهش تعللورزی تحصیلی دانشآموزان می شود، با توجه به این نکته که تعللورزی تحصیلی از سه مؤلفه تعللورزی تحصیلی عمدی، تعللورزی تحصیلی ناشی از خستگی جسمی-روانی و تعللورزی تحصیلی ناشی از بی برنامه گی تشکیل شده است، از تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده می شود.
جدول4:آزمون لون برای بررسی مفروضه یکسانی واریانس ها متغیر وابسته F df1 df2 سطح معنیداری تعللورزی تحصیلی عمدی 002/0 1 34 967/0 تعللورزی ناشی از خستگی جسمی-روانی 092/0 1 34 763/0 تعللورزی ناشی از بی برنامه گی 729/0 1 34 399/0 نتایج جدول نشان می دهد که مفروضه یکسانی واریانس ها در گروههای مورد مطالعه برای انجام تحلیل کوواریانس برقرار است.
جدول5: تحلیل چند متغیری بر روی مؤلفه های تعللورزی تحصیلی با در نظر گرفتن گروه آزمایش و کنترل به عنوان متغیرمستقل براساس آماره ویلکز لامبدا آزمون چند متغیری آماره F df فرضیه dfخطا سطح معنیداری مجذور اتا لامبدای ویلکز 759/0 06/3 3 29 044/0 241/0 نتایج آزمون اثرات بین گروهی پس آزمون با برداشتن اثر پیش آزمون نشان می دهد که بین میانگین های دو گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه تعللورزی تحصیلی عمدی () و تعللورزی تحصیلی ناشی از خستگی جسمی-روانی() تفاوت معنیداری وجود دارد و با توجه به ملاک کوهن(1988) اندازه اثر هر دو مؤلفه در حد متوسط می باشند.
برای مثال اسن، ون هاول، وان دن و آسبارد(2004) در پژوهش خود تحت عنوان«اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر تعللورزی» به این نتیجه رسیدند که هفت هفته مداخله شناختی و رفتاری مدیریت زمان به شیوه گروهی که بر روی دانشآموزان تعلل ورز انجام گرفت منجر به کاهش رفتار تعللورزی دانشآموزان شد.
The effect of a positive psychological intervention on academic procrastination.
Journal of Rational emotive & Cognitive-Behavior Therapy."