خلاصة:
بررسی سیر تاریخی گسترش و تعمیق نوآوریهای آموزشی در غرب، حکایت از مقاومت در
برابراینگونه نوآوریها دارد. به این معنا که مخاطبان نوآوریهای آموزشی، از مسئولان
آموزش و پرورش گرفته تا مدیران، معلمان و حتی اولیای دانشآموزان و خود
دانشآموزان، به دلایل ناآشنایی، آمادگی نداشتن، ضرورت پیش گرفتن برخوردهای خلاق و
مانند آن، در مواجهه با نوآوریهای آموزشی، در نفی و انکار آنها میکوشند. پژوهشگران
غربی برای برخورد با مقاومتهای یاد شده، بسترسازی فرهنگی و آموزشی و تخصیص
سرمایهگذاری لازم و نظایر آنها را پیشنهاد کردهاند.
بررسی موانع و مشکلات فراروی نوآوران آموزشی در ایران،
بیانگر آن است که این نوآوران، علاوه بر داشتن مشکلاتی مشابه مشکلات همکارانشان در
دیگر نقاط جهان، به دلیل شرایط خاص فرهنگی- اجتماعی ایران، با مشکلات دیگری نیز روبهرو هستند که
بعضا" نوآوریهای آنها را در بن بست قرار میدهد. در ادامة مقاله، مشکلات مزبور، در
سه سطح، کلان و میان برد جامعه و سطح خرد نظام آموزشی، مورد بررسی قرار گرفتهاند.
ملخص الجهاز:
"04 راههای غلبه بر مشکلات پیشروی نوآوران آموزشی در ایران در بحثی که با عنوان "تلاش در جهت غلبه بر مقاومتها"، در غرب انجام شد، اقدامات زیر توسط پژوهشگران مطرح و مورد تأیید قرار گرفت: بررسی پژوهشی لازم برای شناخت موانع موجود بر سر راه نوآوریهای آموزشی، کمک به افراد نوآور و انجام برخی حمایتهای مالی برای ممانعت از شکست ابتکارات آموزشی؛ تهیه مواد آموزشی ارزان قیمت؛ غنی سازی برنامه کارکنان آموزشی و تربیت خلاق آنان، فراهم ساختن امکانات مناسب برای مسئولان امور آموزشی، ایجاد امکانی برای تبادل اطلاعات بین افراد دست اندرکار در نظام آموزشی، آموزش به افراد دست اندرکار در زمینة شناخت نوآوریهای آموزشی؛ ایجاد شرایط لازم برای اجرای انعطافپذیر برنامههای آموزشی؛ اعطای استقلال بیشتر به معلمان برای پیشبرد برنامههای درسی خود، زمینهسازیهای فرهنگی لازم برای خانوادههای دانشآموزان و جامعه؛ اطلاع رسانی بیشتر درباره نوآوریهای آموزشی به جامعه و توجه به نظرات مخاطبان نوآوریهای آموزشی نکات پیش گفته، عینا"مورد تأیید مقالة حاضر نیز هست، اما ایران به دلیل برخورداری از شرایط فرهنگی خاص خود، با برخی از مسائل عمدتا" فرهنگی دیگر نیز روبهروست که پرداختن به آنها، بسیار ضروری است.
Annual proceedings of selected research and development [and] practice papers presented at the national convention of the association for educational communications and technology (24th, Atlanta, GA, November 8-12)."