خلاصة:
مطالعه نحوه رشد شناختی همواره جزو علاقمندی های پژوهشگران بوده است . زیرا با کاوش عمیق در این مسیر می توان علل افت و خیز آن را شناسایی نموده و در راستای بهبود این مهارت ها برنامه ریزی کرد. هدف این پژوهش ، بررسی چگونگی تحول تفکر انتقادی ، تفکر خلاق و توانایی ارزیابی غیرمنطقی در مرحله نوجوانی بود. در این راستا، هدف نمونه ای به تعداد ۳۰۰ نفر از دانش آموزان دختر مقطع تحصیلی دوم راهنمایی ، اول دبیرستان و سوم دبیرستان به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شد. دانش آموزان به پرسش نامه های گرایش تفکر انتقادی ، کالیفرنیا (CTDI) تفکر خلاق تورنس و پرسش نامه ارزیابی غیرمنطقی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین گروه های مورد مطالعه از نظر مولفه های تفکر انتقادی حقیقت جویی ، تفکر خلاق و انعطاف پذیری با توجه به دوره تحصیلی تفاوت معنی دار وجود دارند.
The study of cognitive development has been one of the researches’ interests، since through the comprehensive study of this subject، the reasons of its drawbacks could be identificed and it could be planned for the improvement of these skills. Therefore، the present study aimed to examine the way of development of critical thinking، creative thinking and irrational evaluation in adolescence. Therefore، using random cluster method، 300 students in grades 8، 10، and 12 were selected. They completed California Critical Thinking Disposition Inventory (CTDI)، Torrance tests of creative thinking، and irrational evaluation inventory. Data were analyzed by a Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Results showed that there was a significant difference between groups in terms of components of critical thinking، transcendence regarding academic year.
ملخص الجهاز:
"زمانی که مردم راهبردهای اکتشافی را برمی گزینند، تمایل دارند تا بحث ها را با مکانیزم های شهودی از قبیل استواری نظر و دسترسی به مدرک ، مورد قضاوت قرار دهند یا مسائل را حل کنند (نیسبیت و روس ۲؛ کاهنمان ۳، اسلویک وتورسکی ۴؛ به نقل از گلسنر و اسکوارز، ۲۰۰۵) راهبردهای اکتشافی نیاز به تلاش های شناختی کمی دارد، بنابراین تعصبات قضاوتی و راهبردهای تصمیم گیری غیراصولی ، احتمالا نتیجه تمایل های اکتشافی باشد (جاکوبز و کلسزینسکی ، ۲۰۰۲) همین طور این موضوع توسط گیگرنزر و گروه تحقیق ای بی سی ۵(۱۹۹۹) مورد بررسی قرار گرفته است .
یافته های پژوهش به منظور ارائه تصویر روشن تری از متغیرهای بررسی شده در پژوهش حاضر، میانگین و انحراف استاندارد مؤلفه های توانایی تشخیص غیرمنطقی ، تفکر انتقادی ، تفکر خلاق و مؤلفه های آن در نوجوانان پایه های تحصیلی دوم راهنمایی ، اول دبیرستان و سوم دبیرستان در جدول ۱ ارائه شده است .
۸۴ به منظور بررسی این فرضیه که تفکر انتقادی پایه های تحصیلی دوم راهنمایی ، اول دبیرستان و سوم متفاوت است ، از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
۰۲۱ راهنمایی دبیرستان 142 در مورد این فرضیه که تفکر خلاق دانش آموزان پایه های تحصیلی دوم راهنمایی ، اول دبیرستان و سوم دبیرستان متفاوت است از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد.
۰۰۹ و بالاخره ، فرضیه دیگر تحقیق عبارت بود از این که توانایی تشخیص غیرمنطقی دانش آموزان پایه های تحصیلی دوم راهنمایی ، اول دبیرستان و سوم دبیرستان متفاوت است .
۰۰۲ بحث و نتیجه گیری هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین چگونگی تحول تفکر انتقادی ، تفکر خلاق و توانایی تشخیص غیرمنطقی در دانش آموزان دختر پایه های تحصیلی دوم راهنمایی ، اول دبیرستان و سوم دبیرستان شهر تبریز بود."