خلاصة:
رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT یکی از درمان های شناختی رفتاری مبتنی بر مهارت آموزی است که در سالهای اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است . این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر DBT بر کاهش اضطراب حالت وضعیت بیماران مبتلا به دیابت نوع II اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی بیماران مبتلا به دیابت نوع II مراجعه کننده به یک کلینیک خصوصی در شهر ساری بودند که از بین آن ها ۲۰ نفر ملاک ورود به پژوهش را داشتند. شرکت کنندگان در طرح آزمایشی پیش آزمون ‐پس آزمون با گروه کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمایش مهارت آموزی مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک به شیوه گروهی با تکیه بر مولفه های ذهن آگاهی ، تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی و کارآمدی بین فردی ، طی دوازده جلسه دو ساعته و در طول شش هفته بر اساس راهنمای درمانی اجرا شد. برای بررسی اضطراب در پیش آزمون و پس آزمون از سیاهه اضطراب حالت ‐صفت اشپیلبرگر استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوورایانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد پس از حذف اثر پیش آزمون بین نمرات
Dialectical Behavior Therapy (DBT) is one of the cognitivebehavioral therapeutic methods based on skill training، which have drawn so much attention in recent years. This study aimed to determine the effectiveness of an intervention based on DBT in reducing trait and state anxiety level of patients with type II diabetes. The population study was all the patients with type II diabetes who attended private clinic in Sari among them 20 were permitted. An experimental pretest-posttest design control group was used. Participants of the experimental group received 12 therapeutic sections in 6 weeks. Each section lasted 2 hours where skills based on DBT were taught based on therapeutic manual (mindfulness، emotion regulation، tolerance and interpersonal efficacy). Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI-Y) was used to measure anxiety in pretest and posttest. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that modifying the preset effect، there was a a statistically significant difference between two groups in the posttest Consequently، the intervention based on DBT is effective in the reduction of statetrait anxiety in patients with type II diabetes.
ملخص الجهاز:
"اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک بر نشانه های اضطراب حالت و صفت در بیماران مبتلا به دیابت نوع II بهاره منتظرنیا١ بهرام میرزائیان ٢ عذرا اخی ٣ سارا یداللهی 1 ٤ چکیده رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT یکی از درمان های شناختی رفتاری مبتنی بر مهارت آموزی است که در سالهای اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است .
رفتاردرمانی دیالکتیکی ١٧ (DBT)که توجه پژوهشگران و روانشناسـان را در دهـه اخـیر به خود جلب 1- Fatigue 2- Kruse 3- Schmit 4- Hermanns 5- Kulzer 6- Krichbaum 7- Kubiak 8- Haak 9- Grigsby 10- Glycemic lndex 11- Mitsonis 12- Dimopoulos 13- Psarra 14- Hayes 15- Hofmann 16- Asmundson 17- Dialectical Behavior Therapy 155 ١ کرده است رویکردی از نسل سوم شناختی ‐رفتاری است و توسط مارشا لینهان و در اصل ، برای درمان گرایش به خودکشی و خودجرحی در زنان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) طراحی شد (لینچ ٣ و برونر٤ روبینز۵، ۲۰۰۶؛ لینهان و چن ٦، ٢٠٠٤؛ چاپمن ٧ و لینهان ، ٢٠٠٥).
با توجه به این که مطالعات گستردة انجام شده عموما بر اثربخشی مداخلات مبتنی بر DBT در درمان هیجانات ناخوشایند اشاره دارند و هم چنین مطالعه ای به بررسی تأثیر مداخله ای این رویکرد در اضطراب بیماران دارای دیابت نپرداخته است ، این پژوهش در صدد است تا بررسی نماید که آیا مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک بر کاهش نشانه های اضطراب صفت ‐ حالت در بیماران مبتلا به دیابت نوع II موثر است ؟ روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش آزمایشی با طرح پیش آزمون ‐ پس آزمون با گروه کنترل است ."